Ei veke før regjeringsskiftet i oktober i fjor trassa miljøvernminister Bård Vegard Solhjell Statens vegvesen si tilråding og bestemte at deler av E16 gjennom Lærdalsdalen skal leggast i tunnel.
Dette gjorde Solhjell etter at mellom andre regjeringskollega Liv Signe Navarsete, som bur cirka 300 meter frå europavegen, tok direkte kontakt med han om saka.
Flyttar vegen i tunnel
Etter årelang strid om kvar den åtte kilometer lange strekninga mellom Tønjum og Ljøsne i Lærdalsdalen skal gå, vedtok miljøvernminister Bård Vegard Solhjell ei veke før den raudgrøne regjeringa gjekk av å legge deler av vegen i tunnel.
400 millionar kroner dyrare
Dermed valde Solhjell ei løysing som blir om lag 400 millionar kroner dyrare. Dette er løysing som Statens vegvesen og Fylkesmannen i Sogn og Fjordane var i mot og ei løysing som er samfunnsøkonomisk svært ulønsam. Lærdal kommunestyre på si side ville ha vegen i tunnel.
Kritikk frå Frp
Solhjell vedgår at Navarsete tok direkte kontakt med han om saka
– Dersom Navarsete tok kontakt med Solhjell i denne saka, så er dette ein veldig uheldig saksgang. Dette vil kunne medføre spekulasjonar om det her har vore brukt kjennskap internt i regjeringa for å prøve å påverke resultatet i ei sak der Navarsete bur like ved, seier Harald Tom Nesvik, parlamentarisk leiar i Framstegspartiet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
–Viktig for bumiljøet
Bård Vegard Solhjell har følgjande grunngjeving for å velje ei løysing som blir over 400 millionar kroner dyrare.
– Dersom vegen ikkje blir lagt i tunnel vil det ramme eit viktig bumiljø med skuleveg. I tillegg sparer vi ganske viktige landbruks- og bærområde, seier Solhjell.
Avviser kritikk
Navarsete avviser at ho har gjort noko gale ved å kontakte den tidlegare regjeringskollegaen sin om saka.
– Eg er ikkje råka av vegen. Men om eg hadde stått på hardt for å få tunnelen, så hadde det vore heilt legalt. Eg er ikkje part i saka og er dermed ikkje ugild, seier Navarsete.
– Men det blir hevda at det kan vere trafikkstøy i tunet ditt og at du slik sett blir råka av kva løysing som blir valt. Kva kommentar har du til det?
– Det er klart at du høyrer ein veg som går mellom 300 og 400 meter unna, men eg har aldri i løpet av dei 14 åra eg har budd der, nokon gong følt at vegen har vore støyande, seier ho.
Krev ny behandling
Harald Tom Nesvik meiner Navarsete si aktive rolle i dette gjer at heile saka må behandlast på nytt.
– Dette er uakseptabelt og ein bør sjå på saka på nytt. Det er meir enn nok av andre prosjekt å bruke 400 millionar kroner på dersom det ikkje blir bygd tunnel, seier Nesvik.
- LES OGSÅ:
Kritikarane får bensin på bålet
– Uformell kontakt med anna statsråd i saker som angår folk i heimfylket, er rutine og vanleg å gjere, seier politisk kommentator i NRK, Magnus Takvam.
Han legg til at det spesielle i denne saka er at Navarsete og familien bur så nær den omstridde traseen.
– Ho burde nok brukt betre skjønn, sidan det kan bli oppfatta som å jobbe for eigne interesser, seier Takvam, som ikkje er spesielt overraska over saka i seg sjølv.
Takvam trur ikkje saka får følgjer for Navarsete, sjølv om kritikarane får meir eld til bålet.
– Reaksjonane blir nok delte. Folk i heimbygda og fylket meiner gjerne det er ok, medan kritikarane opplagt vil utnytte saka politisk.
Professor kritisk
Frank Aarebrot, professor i samanliknande politikk ved Universitetet i Bergen, er langt meir kritisk til det Navarsete har gjort enn det Takvam er. Aarebrot karakteriserer Navarsete si innblading i saka som ein grov tabbe, og at det kan få politiske følgjer for henne.
–Hadde Navarsete gått i protesttog saman med andre innbyggarar frå Lærdal, hadde det vore greitt. Men å gjere dette i dei lukka rom saman med regjeringskollegaen er ikkje greitt, seier Aarebrot.