Tre personar er innlagde på Haukeland universitetssjukehus etter helikopterstyrten i Bergen seint onsdag kveld. To britiske menn i 50- og 60-åra er lettare skadde etter ulukka, medan ein mann med ukjend alder og nasjonalitet ligg innlagd med kritiske skader.
- Les også:
– Rotoren fauk i fillebitar
Helikopterkrasjen skjedde utanfor Sandviken i 21.30-tida onsdag. Helikopteret var i ferd med å landa på yachten «Bacarella» i Byfjorden utanfor Bergen då det gjekk gale. Ifølgje fleire augevitne skal noko ha vikla seg inn i rotoren då helikopteret landa på dekk.
– Det var nesten som helikopteret vart skote ut med eit smell.
Eit anna augevitne fortel at han stod på terrassen då han såg helikopteret kom inn for landing.
– Rotoren fauk i fillebitar, og helikopteret snudde seg på høgkant. Det landa på ryggen i sjøen.
Helikopteret er av typen Airbus Helicopters AS-350 B-3 Ecureuil og har halenummer G-HKCN. Helikoptertypen er blant dei mest nytta for innanlandstrafikk i Noreg.
Sender havariinspektørar frå England
I denne bransjen er det diverre ein relativt høg frekvens av hendingar og ulukker, seier leiar for flytryggleikskomiteen i Norsk flygarforbund, Jo Bjørn Skatval.
Ein tryggleiksstudie gjort på oppdrag frå Samferdsledepartementet i 2013 viser at ein statistisk sett kan venta ei dødsulukke annakvart år for innlandshelikopter som flyg kommersielt, sett vekk frå politi- og ambulanseoppdrag.
Avdelingsdirektør Wenche Olsen i Luftfartstilsynet seier dei har fylgt opp tryggleiksstudien sidan 2013 og at det er gjort fleire tiltak for å betra tryggleiken.
Sidan 2013 har det kome eit nytt regelverk og fleire av punkta som blei trekt fram i studien er tekne omsyn til.
– Det vert framleis jobba med nokre av tryggleikstilrådingane, seier Olsen.
Helikopteret som styrta i Byfjorden er eigd av det britiske selskapet HQ Aviation. Sidan helikopteret er registrert i England og personar om bord har britisk statsborgarskap, vil også den engelske havarikommisjonen senda personell til Bergen.
Selskapet har ikkje svart på NRK sine førespurnader torsdag.
– Svært krevjande
Tre havariinspektørar frå Statens havarikommisjon har starta undersøkinga av ulukka.
Helikopteret starta på turen til Bergen i High Wycombe vest for London tysdag og var innom både Orknøyane og Shetland før det landa på Flesland for å fylla drivstoff onsdag kveld. Klokka var blitt om lag 21.30 då det mest truleg skulle setja av to passasjerar på yachten.
Skatval vil ikkje spekulera i kva som førte til styrten i fjorden utanfor Bergen, men seier dei vanlegaste årsakene til denne type havari er ikkje-klarerte gjenstandar på båtdekket, som kan forstyrra flygar eller fartøy.
– Flytypen er mykje brukt, og rekna som veldig trygg, men dei operasjonane dei blir brukt i er veldig utfordrande, både for pilotane og omgivnadene.
– Forbetringspotensialet «betydeleg»
Skatval meiner sjø, vind og synsforhold til sjøs gjer landing på båtdekk blant dei mest krevjande tekniske flyoppgåvene for ein pilot.
– Variablane er mange. Pilotane som tek desse operasjonane er blant dei dyktigaste. Likevel er risikoen høg, meiner Skatval.
Mellom 2005 og 2011 er ulukkesfrekvensen meir enn ti gongar høgare enn frekvensen av dødsulukker i helikoptertransporten til kontinentalsokkelen, ifølgje ein rapport frå SafeTec.
Forbetringspotensialet er «betydeleg», heiter det.
Skatval meiner eit klarare regelverk og fleire tryggingstiltak må til for å auka tryggleiken i innlandsluftfart.
Forbundet fryktar Safetec vil få rett i sine spådommar om ei dødsulukke anna kvart år.
– De er tal me absolutt ikkje kan leva med i Noreg.
Luftfartstilsynet: – Gjort fleire tiltak
Avdelingsdirektør Wenche Olsen i Luftfartstilsynet seier dei har fylgt opp tryggleiksstudien sidan 2013 og at det er gjort fleire tiltak for å betra tryggleiken.
Sidan 2013 har det kome eit nytt regelverk og fleire av punkta som blei trekt fram i studien er tekne omsyn til.
– Det vert framleis jobba med nokre av tryggleikstilrådingane, seier Olsen.