Hopp til innhold

Flyet funnet nedgravd i is og snø

Det savnede mikroflyet styrtet i Volavatnet i 45 graders vinkel. Det er ennå uklart hva som har skjedd med de to om bord.

Mikrofly savnet på Voss

Redningsmannskaper er tirsdag kveld kommet frem til funnstedet, som ligger ved Volavatnet i Vossafjella, nord for Voss.

Flyet ligger med cockpiten ned i vannet som er dekket av is og snø på rundt 1000 meters høyde.

Det har styrtet i en vinkel på 45 grader, og kun deler av halepartiet stikker opp, opplyser lensmann Ivar Hellene til NRK.

– Det er to meter snø rundt ulykkesstedet. I tillegg har snøen vært våt, så flyet har gravd seg dypt ned, sier lensmannen.

Mangler utstyr

Flere politibetjenter er flydd inn for å forsøke å finne ut hva som er skjedd med de to savnede mennene.

De har imidlertid ikke utstyr til å grave seg helt ned til cockpiten, som ligger under store mengder snø og is.

– Det vil bli vurdert å sende inn mannskaper med graveutstyr i kveld eller i morgen, sier Hellene.

Ifølge Astrid Rongen i Voss Utferdslag er det ikke lett å ta seg fram til området der flyet har styrtet. Hun er hyttekontakt for Volahytta ved Volavatnet, og sier at det bratte terrenget kombinert med store mengder snø gjør fremkommelighet vanskelig.

– Jeg ville ikke anbefale det verken til fots eller på snøskuter, sier Rongen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Et mikrofly ble meldt savnet på Voss.

To menn ennå savnet

Ifølge Bang-Andersen var det et redningshelikopter fra Flora som tok seg ned til det styrtede flyet ved Volavatnet. To redningshelikopter har deltatt i søket etter flyet med to personer ombord.

Personellet forsøkte å se inn i flyet, for å undersøke hva som har skjedd med de to mennene om bord.

– De så ikke noe som kan gi oss en forklaring på hvor de savnede er. Flyet har nå vært på Voss og hentet politifolk, som skal forsøke å ta seg til flyet, sa Bang-Andersen rundt klokken 16.

Savnet i ett døgn

Den omfattende leteaksjonen ble satt i gang like før klokken 13.30 tirsdag.

Da hadde politiet i Hordaland rett før blitt informert om det savnede flyet, nesten ett døgn etter at det tok av fra Bømoen mandag ettermiddag.

Om bord var de to mennene, som er henholdsvis 33 og 48 år gamle.

Bømoen flyplass

LETTET HERFRA: Det savnede flyet lettet fra Bømoen mandag ettermiddag. Tirsdag ble det satt igang leteaksjon.

Foto: Anders Hauge

– Vi har ikke elektroniske spor etter de to savnede mennene, skriver operasjonsleder Ronny Lentføhr i en pressemelding, som ble sendt ut tirsdag ettermiddag.

Det eneste sporet etter de to mennene var bilene deres, som står parkert ved flystripen på Bømoen.

– Skulle trolig på rundtur

Lensmann på Voss, Ivar Hellene, sier politiet foreløpig ikke kjenner til noen detaljer rundt de to mennenes flytur.

De sa ikke i fra til noen at de skulle fly mandag ettermiddag, og derfor er det heller ingen som vet hvor flyet har vært eller skullet, før det styrtet nord for Voss.

Lensmann Hellene legger til grunn at de to mennene hadde planer om å returnere til flystripen før det ble mørkt mandag kveld.

– Trolig skulle de en tur rundt i fjellene omkring Voss, men det vet vi ikke, sier han.

Solid flytype

Stein Erik Lundblad er leder for seksjonen for mikrofly for Norges luftsportsforbund er godt kjent med flyet som er savnet.

Det savnede flyet er av typen Savage Classic, og er ett av to identiske i Norge, og ble designet i 1937, forteller Lundblad.

Flyet som er savnet ble produsert for omtrent ett år siden.

– Det har en marsjfart på 160 kilometer i timen, og bensinkapasitet på tre til fire timer. Flytypen er gjennomflydd og solid, sier Lundblad.

Normalt å ikke si fra

Mikrofly av denne typen er som regel fabrikkbygget eller blir levert i «kits», som hobbypiloter kan montere på egen hånd med normale verktøy.

For å bli sertifisert som mikroflyver, må man gjennom teorikurs, en rekke teoretiske prøver og minimum 20 loggførte flytimer med instruktør.

– I tillegg må man sjekkes ut på nytt av instruktør etter 50 timer, før man kan ta med passasjer. Det er omtrent de samme reglene som for småfly som gjelder for mikrofly, sier Lundblad.

Lundblad sier at det ikke er noe unormalt med at de piloten på mikroflyet ikke meldte fra til noen om flyvningen eller hvor flyet skulle.

– Man sier fra om en planlagt flyvning dersom man skal fly rundt store flyplasser eller kontrollert luftrom. Regelverket er det samme for mikrofly og alle andre flytyper, sier Lundblad.

Norsk Luftsportsforbund sender mandag kveld to av sine havarikomiteer til Voss for å etterforske ulykken.

Saken oppdateres!

Volavatnet