Fløibanen ble fornyet i fjor med nye vogner, ny skinnegang, nytt maskineri og mer moderne stasjoner. 45 millioner kroner kostet det. Men Fløibane-direktør Trond Amland tror ikke at nysgjerrige bergensere er hele forklaringen på 2003-suksessen for byens største turistattraksjon.
- Nyhetens interesse har nok slått ut i begynnelsen av året. Vi har også vært velsignet med mye godt vær. Vi har jo de siste årene trappet opp markedsføringen, og det ser ut til å gi resultater. Så det er nok en kombinasjon av flere forskjellige faktorer
Overskudd
Og selv med en investering på 45 millioner kroner skal Fløibanen gå med overskudd i 2003, seier direktøren.
-De som styrte Fløibanen for mange år siden, var forutseende nok til å sette av midler til denne store fornyingen som ble gjort i fjor. Derfor hadde Fløibanen kapital slik at den store investeringen hovedsaklig var finansiert av egne midler og bare en liten del ved lån.