Med bildet som skal være en sammenligning mellom norske og afrikanske veier har Facebook-gruppen «Nei til årsavgiften» skapt store reaksjoner.
Omstridt bilde
Bildet har blitt delt over 30.000 ganger, og har ført til stor diskusjon på sosiale medier om gruppen. Bildet og gruppen anklages for å være totalt useriøst, og er trolig ikke engang ekte.
Men det tilsynelatende politisk motiverte gruppen er trolig ikke noe annet enn en måte for annonsører å komme i kontakt med deg. Gruppen med over 7000 tilhengere legger jevnlig ut konkurranser, der folk som deltar gir kontaktinfoen sin til en lang rekke annonsører og telefonsalgbyrå.
– Formålet med disse konkurransene er skjult, og er kun egnet til å lure folk, sier forbrukerombud Gry Nergård til NRK.no.
Konkurranser og lite annet
NRK.no har de siste dagene fulgt aktiviteten på siden. Innimellom bilder og videoer dukker det med jevne mellomrom opp konkurranser på siden. Folk bes dele konkurransene, som slettes fra siden og legges ut gang etter gang.
Bortsett fra bildet av «norske» og «afrikanske» veier er det lite annet innhold om årsavgift og veipolitikk.
Siden sier heller ikke noe om hvem som står bak.
Alle konkurransene er fra firmaet EuroAds, som blant annet gir bort smarttelefoner og gratis drivstoff. Konkurransene er nordiske, og vinnersjansene dermed svært små.
For å være i de mange konkurransene må man oppgi fullt navn, telefon, adresse og e-postadresse. Men Forbrukerombudet mener få trolig får med seg hva informasjonen det skal brukes til.
Kan spammes med e-post
Leser man konkurransevilkårene, melder man seg nemlig på en rekke nyhetsbrev fra annonsører. Du kan i tillegg bli oppringt i brukerundersøkelser og få telefoner fra «sponsorer». I alt selges kontaktinfoen din videre til 30 ulike annonsører – og det nytter ikke å ha reservert seg mot telefonselgere.
Forbrukerombudet mener hele gruppen «Nei til årsavgift» kun ser ut til å være en reklamekanal. Konkurransene som promoteres der er også svært tvilsomme, mener hun.
– Deres innhenting av samtykke til å gi fra seg personopplysninger er altfor dårlig når de skal bruke dette til videre markedsføring, sier Nergård.
"Selger deg" til Viasat
Euroads selger kontaktinformasjonen din videre til selskap som Canal Digital og Viasat.
Slike konkurranser er blitt svært vanlige, og dukker gjerne opp i din nyhetsfeed om venner av deg har delt den.
– Det som ofte er med disse konkurransene er at om man deltar, har de som arrangerer konkurransen fått lov til å bruke informasjonen og sende deg reklame i etterkant. De selger også opplysningene videre, sier Nergård.
– Det skal godt være godt opplyst og du skal ha muligheten til å skjerme deg fra det.
Flere sider er bygget opp på samme mål. Også sidene «Billigere drivstoff» og Norges skjønneste hund er bygget opp på samme mal som årsavgift-gruppen: Siden inneholder populært delestoff, og innimellom alt dukker konkurransene opp.
– Bryter Facebooks egne regler
– Slike konkurranser for å høste inn adresser har de drevet med en god stund, og det er typisk danske selskap som står bak, sier Gisle Hannemyr.
Han er lektor og forsker ved institutt for informatikk på Universitetet i Oslo, og kjenner godt til konkurranseformen. Han mener det hele er useriøst og i tillegg bryter med Facebooks egne regler.
– Dette er gratis annonseplassering og Facebook er neppe glade for dette. De lever tross alt av å selge annonseplass til aktører, sier Hannemyr.
– Dette er en ny måte å bruke sosiale medier for å spre annonser. De lurer etter alt å dømme både Facebook og tilhengere av det budskapet folk melder seg på, sier han med henvisning til årsavgift-siden.
Euroads: – Ikke vår side
NRK snakket i dag med ledelsen i Euroads i Danmark. De sier det ikke er de som lager Facebook-sidene, men at de betaler andre for å skaffe trafikk til sine annonser.
– Vi er et stort nettverk og det fungerer slik at dersom de sender en person til vår konkurranse betaler vi vedkommende. Hvis du har en blogg eller webside kan du bli en del av dette nettverket, sier Trine Thorup, produktsjef i Euroads.
NRK har også tidligere skrevet om Euroads sine konkurranser.
NRK har forsøkt å kontakte personene bak Facebook-gruppene, men har ikke fått svar. Etter at NRK skrev til dem dukket det for første gang opp en politisk post på siden og konkurransene er fjernet.
Snakker med Forbrukerombudet
Thorup sier Euroads sier de jobber med å tilpasse konkurransene sine og at de vil gå i dialog med det norske Forbrukerombudet. De mener ikke konkurransene deres er tvilsomme.
– Konkurransene oppfyller kravene i markedsføringsloven. Du må aktivt godkjenne vilkårene, og det står også tydelig på konkurransens første side hva som er formålet. Det er tydelig nok, og jeg tror og håper folk leser det, sier Thorup.
Detaljene rundt Facebook-gruppene vi har sett er hun ikke kjent med. Euroads har regler for partnerne sine, som at de ikke skal være sider med rasistisk eller pornografisk materiale.
– Vi er i dialog med den som står bak denne siden om utforming og kommunikasjon på denne Facebook-gruppen, sier Thorup.
– Vær skeptisk
Forbrukerombudet mener det ikke er nok. De vil ha stanset konkurransene, uavhengig av hvor de dukker opp.
– Vi vurderer å ta saken opp med Euroads, men mener det hele strider mot Facebook sine regler. Derfor vil vi kontakte Facebook, da det er enklere om de kan stoppe annonsene før de i det hele tatt kommer ut, sier Gry Nergård.
Hun gir følgende råd til folk:
– Vær skeptisk til konkurranser som «vinn en Ipad». Veldig mange av dem har kun som formål å innhente opplysninger om deg, som så selges for at noen skal sende deg reklame senere.
- Har du erfaringer med sidene eller konkurransene? Bruk kommentarfeltet vårt under.