Hopp til innhold

Bergen ser til Europa for å løse bybanefloken

Riksantikvaren frykter Bybanen skal ødelegge for Unesco-statusen til Bryggen i Bergen. Men i andre europeiske byer passerer bybanene like ved lignende kulturminner.

Bybane i Sevilla

HISTORISK OG NYTT: Katedralen i Sevilla ble bygget på 1100-tallet. Banen Metrocentro kom i 2007, men har ikke ødelagt for byggets verdensarvstatus.

Foto: Antonio Rull / Flickr

Bryggen i Bergen i gråvær

TURISTMAGNET: Bryggen i Bergen er ett av syv norske steder på Unesco sin liste over verdens kulturarv.

Foto: Keilen, Berit / NTB SCANPIX
Tina Åsgård

SV-JA: Byer som Sevilla og Bordeaux viser at det bør gå fint å bygge Bybanen over Bryggen, mener SVs gruppeleder Tina Åsgård.

Foto: Pressebilde

«Bybaner» i europeiske storbyer gir politikerne i Bergen håp om at Bybanen kan bygges over Bryggen – uten at det skal gå ut over byens verdensarvstatus.

I Sevilla fikk byen sin helt nye bybane, Metrocentro, for seks år siden. Den går tett opp den verneverdige katedralen i Sevilla, som står på Unescos verdensarvliste sammen med Bryggen.

– Dette er et godt eksempel på at det går an å kombinere verdensarvstatusen og en moderne bybane, sier Tina Åsgård, SVs gruppeleder i Bergen bystyre.

SV og Høyre står sammen i Bybane-spørsmålet, og Ragnhild Stolt-Nielsen samstemmer med Åsgård.

– Sevilla viser at det går an å bygge moderne infrastruktur side om side med kulturminner.

Frykter for Unesco-statusen

Bryggen i Bergen er ett av Norges og Bergens fremste turistmål, og ett av syv steder i Norge på Unescos verdensarvsliste.

Men norske vernemyndigheter frykter at en fremtidig Bybanen over Bryggen skal kunne ødelegge for verdensarvstatusen. Riksantikvaren har bedt politikerne stoppe all planlegging av skinnetrafikk foran Bryggen på grunn av «uakseptabel konflikt» med minneverdien.

Du kødder ikke med bergenserne sine kulturminner.

Tor Woldseth, Frp

Men erfaringene fra blant annet Sevilla viser at det ikke bør være noe problem, mener flere av partiene i Bergen bystyre.

– Dette kan brukes i debatten om Bybanen og Bryggen. Det etableres stadig nye «bybaner» i europeiske byer, og erfaringene fra andre land har betydning også for Bergen, sier Erlend Horn, gruppeleder for Venstre i Bergen bystyre.

– Det viktige er at vi får en velfungerende bybane uten å ødelegge for Bryggen eller andre viktige kulturminner, legger han til.

  • Mister Bryggen verneverdi om Bybanen bygges der? Si din mening i kommentarfeltet nederst.

Drar på omvisning i Europa

Bybanen i Bordeaux

FÅR BERGENSBESØK: Også i Bordeaux har de både 'bybane' og verdensarvstatusen. Nå skal bergenspolitikerne til Frankrike for å lære til Bergens utvidelse av Bybanen.

Foto: Wikimedia commons
Bybanen i Sevilla

TETT PÅ: I Bergen frykter man at Bybanen skal komme for nærme på kulturarven på Bryggen. I Sevilla går deres bane få meter fra verdensarvstedet i katedralen.

Foto: Tussam

Det er ikke bare i Sevilla at moderne skinnetrafikk går side om side med gammel kulturarv. Også i middelalderbyen Bordeaux har deres «bybane» snirklet seg blant verdensarv og verneverdige bygninger siden den ble åpnet i 2003.

– Bordeaux er et svært godt eksempel for Bergen, fordi byen er på størrelse med oss i innbyggertall og også har verdensarvstatus, sier Tina Åsgård i SV.

I sommer skal bergenspolitikerne ut på studietur til flere europeiske byer, nettopp for å lære av deres bybane-erfaringer. Både Bordeaux, Porto og Nice står på programmet når komite for miljø og byutvikling skal på tur i slutten av juni.

– Bordeaux fikk beholde verdensarvstatusen etter å ha anlagt en moderne bane gjennom et middelaldersentrum som er enda tregere og mer utfordrende i Bergen, sier Stolt-Nielsen i Høyre.

– Et sidespor å sammenligne

Ikke alle partiene er like interessert i å sammenligne Bergen med franske og spanske byer. KrF, Ap og Sp har ikke bestemt seg for hvor de vil at Bybanen skal gå. Det eneste Ap vet er at de ikke vil gå med på et alternativ som betyr at kulturarvstatusen blir satt på spill.

– Når det gjelder Bryggen er jo nettopp tilknytningen til sjøen noe av det unike, og det er jo noe av grunnen til at Stiftelsen Bryggen er kritisk til at Bybanen blir en barriere mellom Bryggen og sjøen, sier Harald Schjelderup i Arbeiderpartiet.

Miljøpartiene tar sammen med Rødt avstand fra skinner over Bybanen. Både Byluftlisten og Miljøpartiet de Grønne mener debatten om verdensarvstatusen er et sidespor.

Sondre Båtstrand

INGEN TRAFIKK: Sondre Båtstrand i Miljøpartiet de Grønne mener sammenligningen med Sevilla ikke er relevant for Bergen. Han ønsker all trafikk vekk fra Bryggen.

– Vi burde heller snakke om hvordan vi kan utvikle Bergen på en slik måte at færrest mulig kjører bil og flest mulig reiser miljøvennlig. En skulle heller tro at biltrafikken er en større trussel mot verdensarvstatusen, mener Endre Tvinnereim fra Byluftlisten.

– Trafikken bør bort fra Bryggen, og vi ønsker verken biler eller Bybanen over Bryggen, sier Sondre Båtstrand i Miljøpartiet de Grønne.

– Kødder ikke med bergensernes kulturminner

Rødts Torstein Dahle vil heller ikke sammenligne med Sevilla. Han er nemlig redd Bybanen i Bergen kan komme til å drukne

– Det blir for sårbart om vi opplever økt havnivå, stadig oftere storflommer og lignende. Det er ingen grunn til å legge et stort infrastrukturprosjekt så sårbart til.

Politikerne venter nå på at høringsrunden blir helt ferdig, der alt fra offentlige etater og naboer skal si sitt om hvor Bybanen skal gå. Tor Woldseth i Frp er mest opptatt av å høre hva folk mener før han konkluderer, men er sikker på én ting: at man bør trå varsomt.

– Bryggen er mer enn bare bygningene, det er sjøfronten, kaiområdet og hele området. Nå må vi vente på at høringsfristen blir ferdig og folk får sagt sitt, for du kødder ikke med bergenserne sine kulturminner.

Anbefalar Bybane over Bryggen

SLIK KAN DET BLI: Skinnegang rett foran Bryggen i Bergen. Slik ser en konsulentrapport for seg at Bybanen kan bli seende ut.

Foto: Norconsult