Hopp til innhold

Enige om Bybane her: – En stor kamel å svelge

GAMLE RÅDHUS (NRK): De nye byrådskameratene i Bergen har blitt enige om legge Bybanen over Bryggen og gjøre den bilfri. – Vi er ikke fornøyd, men nå trenger byen ro, sier Ap.

Bryggen i Bergen

VIL HA BYBANE HER: De tre byrådspartiene i Bergen har blitt enige om å bygge Bybanen i åpen løsning over Bryggen. Dette var den tøffeste kamelen å svelge for valgvinneren Arbeiderpartiet.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Arbeiderpartiets ferske byrådsleder Harald Schjelderup innrømmer at bybanesaken har vært den vanskeligste. De siste fire ukene har Ap, Venstre og KrF jobbet for å få på plass et bærekraftig byrådssamarbeid.

Den felles politiske plattformen ble lansert på en pressekonferanse i Gamle Rådhus i Bergen i kveld. Her ble det også klart at Aps Marte Mjøs Persen blir ny ordfører.

– Var Bybanen over Bryggen en stor kamel å svelge for Arbeiderpartiet?

– Ja, det var det. Jeg må si at vi i den saken ikke har fått det som vi ønsket. Men nå har det vært så mye rot og kaos i Bergens-politikken i flere år. Det skyldes ikke minst den saken. Nå er det viktig at Bergen kommer seg videre og begynne å ta beslutninger igjen, sier Schjelderup til NRK.

De tre byrådspartiene i Bergen har blitt enige om å bygge sprøyterom og legge Bybanen over Bryggen. Marte Mjøs Persen fra Ap blir ny ordfører.

ENIGE TIL SLUTT: Etter fire ukers intense forhandlinger har (fra v.) Venstres Erlend Horn, Aps Harald Schjelderup og KrFs Dag Inge Ulstein blitt enige om en felles byrådsplattform. Aps Marte Mjøs Persen blir ny ordfører.

Bryggen skal bli bilfri

Han vet at mange i eget parti er skuffet over avgjørelsen, men Schjelderup mener beslutningen er avgjørende for at utbyggingen av Bybanen til Fyllingsdalen og Åsane bydeler kan fortsette.

I den politiske samarbeidsavtalen mellom Ap, KrF og Venstre har partiene et mål om at Bryggen skal bli helt bilfri.

– For å få dette til må vi forsere arbeidet med Ringveg Øst, og gjøre andre tiltak slik at vi faktisk får Bryggen helt bilfri.

– Når kan det skje?

– Det må vi se om vi kan få til med lokale tiltak, men den virkelig gode løsningen er å få bygget Ringveg Øst fra Fjøsanger-området til Arna. Samtidig har vi valgt å legge Skansentunnelen i skuffen, sier Schjelderup.

Forlenget tunnel

Planen er at Bybanen skal gå videre gjennom en midtre trase gjennom Sandviken, og en hurtigløsning fra Eidsvåg til Åsane senter med færrest mulig unødige stopp og svinger.

– Dette vil gi bedre boforhold og trafikkløsninger i Sandviken, som mange beboere der har vært opptatt av. Vi ønsker også å utrede en mulig forlengelse av Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg, slik at Bybanen kan legges i dagens Åsane-vei.

– Bybanen er viktig for at vi skal nå de klimamålene vi har satt oss, redusere biltrafikken, og dagløsningen gir enorme muligheter. Vi snakker om milliardinvesteringer langs bybanetraseen. Dette vedtaket, som har vært aller mest krevede, sikrer at vi får kontinuerlig bybanebygging, sier KrF-leder Dag Inge Ulstein.

– Hvordan er Ap fornøyd med den felles politiske plattformen?

– Etter flere uker, der vi har jobbet hardt og intenst, er dette en fin dag der vi kan presentere helheten. Vi gjør det bergenserne har bedt om i valget, nemlig å ta Bergen i en ny retning: Et rausere Bergen med mer fokus på miljø og klima, og der vi vektlegger arbeid til alle og en trygg økonomistyring, sier Harald Schjelderup til NRK.