– Tunnelen har åpnet nye muligheter, og skapt en tettere kontakt mellom Hardanger og Kvinnherad, og mellom kommunene Odda, Ullensvang og Kvinnherad og Jondal spesielt, sier ordfører i Odda, Roald Aga Haug (Ap).
Onsdag er han med å markere at bompengene i Folgefonntunnelen nå endelig er nedbetalt.
Den 11 130 meter lange tunnelen er Norges tredje lengste veitunnel. Lokalt knytter den sammen kommunene i Hardanger, samtidig som den forkorter veiforbindelsen mellom Bergen og Oslo over Haukelifjell.
Nedbetalt på dagen
Planleggingen av tunnelen startet på 70-tallet. Byggingen av tunnelen startet i juni 1998 og arbeidet tok tre år. Tunnelen åpnet for 15 år siden, 15. juni 2001.
Tunnelen baner vei under Folgefonna og er en del av riksvei 551, og er også en svært viktig del av den mulige «Hordalandsdiagonalen» fra E134 og videre til Bergen.
Samferdselsdepartementet valgte i desember veien over Haukelifjell som en av to hovedveier mellom øst og vest.
Tror trafikken vil øke
Bare i fjor kjørte over 400.000 biler gjennom Folgefonntunnelen, som frem til i dag har kostet 72 kroner å kjøre gjennom. Det var rekordmange, skrev Kvinnheringen tidligere i år.
Haug tror trafikken bare vil øke på den allerede populære strekningen nå som bompengene er borte. Men det er de forberedt på, og ser heller fordeler med å ligge langs hovedåren mellom Oslo og Bergen.
– Det er ekstremt viktig. Det har veldig mye å si for eksportindustrien her, både når det gjelder fisk, metaller og andre industrivarer, sier Haug.
– Har betydd mer enn noen først hadde tenkt
Også lokalt har Folgefonntunnelen blitt en helt avgjørende forbindelse.
– Tunnelen har åpnet nye muligheter, og skapt en tettere kontakt mellom Hardanger og Kvinnherad, og mellom kommunene Odda, Ullensvang og Kvinnherad og Jondal spesielt, sier Odda-ordføreren.
For innbyggerne i Kvinnherad medførte den en reduksjon i reisetiden til og fra Odda på flere timer. De kortere avstandene har gjort det lettere for næringslivet i de ulike kommunene å samarbeide.
Synnøve Solbakken er styreleder for Folgefonntunnelen AS, og gleder seg veldig over at tunnelen blir bompengefri. Hun mener tunnelen har vært et svært vellykket prosjekt for denne regionen.
– Folgefonntunnelen har betydd enormt mye for denne regionen. Mer enn jeg tror noen hadde trodd i utgangspunktet, sier Solbakken.
– Det er viktig å kunne komme seg ut i verden uten å måtte være avhengig av ferge. For Kvinnherad sin del er det stort, sier Solbakken.