Hopp til innhold

En seks minutters tur med den nye gondolbanen på Voss koster 295 kroner

VOSS (NRK): I sommer blir det syv ganger dyrere å være gondolpassasjer på Voss enn da den forrige banen åpnet. Lokale foreninger prøver nå å forhandle prisene ned.

Slik blir den nye Hangursbanen

FLOTT, MEN DYR: Slik blir øvre stasjon på den nye gondolbanen på Voss.

Foto: HLM Arkitektur AS

– Det er jo ikke billig. Det tror jeg de fleste vil tenke, uavhengig av lommebok, sier Hans-Erik Ringkjøb, ordfører på Voss.

I sommer åpner en ny gondolbane som skal frakte tur- og skiglade til fjells på Voss.

Kommunen har punget 5 millioner kroner i støtte og 15 millioner kroner i lån for å få banen realisert. Men innbyggerne må betale dyrt for å bruke den.

I 2015 var det kroken på døren for gamle Hangursbanen fra 1963. Året svevebanen åpnet, kostet en voksenbillett 3,50 kroner. Ifølge priskalkulatoren til Norges Bank tilsvarer det 41,55 2018-kroner.

Når den nye gondolbanen åpner i sommer, vil prisen for én voksenbillett én vei være 295 kroner.

For en vanlig forbruker har det altså blitt syv ganger dyrere å være gondolbanepassasjer på Voss.

Gondolbanen starter ved jernbanestasjonen på Voss, og frakter passasjerene 2000 meter i 6,5 minutter før den ender på Hangurstoppen, 820 meter over havet.

Den rundt 100 kilometer lange togturen fra Bergen til Voss koster til sammenligning 216 kroner.

Tegning av nye Hangursbanen

LUKSURIØS OG STOR: Slik vil de nye gondolene på Voss ta seg ut.

Foto: Voss Resort

Er litt nervøse

Driftsselskapet Voss Resort har uttalt at de trenger 130.000 reisende første året om det skal bli grønne tall.

Administrerende direktør Øyvind Wæhle innrømmer at de fortsatt er smånervøse.

Ordfører Ringkjøb håper banen blir en suksess, og at lokalbefolkningen vil kunne bruke den til reduserte priser. Voss hang- og paragliderklubb har allerede gått i forhandlinger for å få prisene kuttet. Wæhle sier det er naturlig å gi rabatter til dem som bruker banen mye.

– Hvorfor skal det koste mer enn en billett på Bergensbanen mellom Bergen og Voss?

– Den gamle Hangursbanen var et helt annet produkt. Vi har også fått mange tilbakemeldinger på at prisnivået er innenfor det folk har forventet, sier Wæhle.

Han presiserer også at for eksempel sesongkort om vinteren gjør reisene billigere.

Billetpriser Hangursbanen Voss, 1963

KRONER 3,50: Slik var prisen en vei da Hangursbanen på Voss åpnet i 1963

Foto: Fasimile av reklame fra 1963

Nye baner = høye priser

I Norge finnes det flere mer eller mindre sammenlignbare svevebaner. Prisene varierer for én voksen, én vei:

  • Loen Skylift, Stryn: 320 kroner om vinteren, 380 om sommeren.
  • Fjellheisen, Tromsø: 150 kroner.
  • Ulriksbanen, Bergen: 115 kroner.
  • Krossobanen, Rjukan: 100 kroner.

Loen Skylift er en ny gondolbane. De andre tre er eldre taubaner. Wæhle i Voss Resort peker på at nye gondolbaner krever store investeringer.

Mens den gamle Hangursbanen kostet rundt halvannen million å bygge, er investeringen nå på rundt 300 millioner.

En tur med den gamle Hangursbanen kostet en drøy hundrelapp før den stengte. Voss Resort frykter ikke passasjertørke tross det som nær blir en tredobling.

– Vi er ikke på nivået til Loen Skylift, men ligger høyere enn de eldre banene. Jeg føler det er ganske naturlig at vi ligger der vi ligger, sier Wæhle.

Kø til hangursbana før ekstremjazz

DEN GAMLE HANGURSBANEN: Åpnet i 1963. Lagt ned i 2015.

Foto: Turid Rogne / NRK