Hopp til innhold

Den splitter nye spesialdesignede ferjen passet ikke til fergekaien

Rederiet må punge ut flere hundre tusen kroner fordi kaiområdet på Lerøy er for grunt til at ferjen kan legge til. – Veldig trasig, sier ferjesjefen.

El-ferje Hjellestad

SPESIALBYGGET: El-ferjen Hjellestad er skjev i begge ender for å passe til de små kaiene i sambandet.

Foto: Roy Ellingsen / Fanaposten

Gamle kaianlegg skaper problemer for den nye el-ferjen som snart skal gå i sambandet Hjellestad-Klokkarvik mellom Sund og Bergen.

Kaiområdet på Lerøy, der ferjen har et mellomstopp, er nemlig for grunt til at den nye ferjen kan legge til.

Dette ble tilfeldigvis oppdaget da ferjen prøvekjørte sambandet mandag denne uken.

Saken ble først omtalt i Fanaposten.

– Det er veldig trasig. Vi trodde alt var i skjønneste orden, sier regiondirektør Inge André Utåker i Norled til NRK.

Mannskap slo alarm

Ifølge Utåker var det årvåkne ansatte om bord som oppdaget at en undersjøisk bergknaus på Lerøy kommer i veien for ferjen. Denne må sprenges vekk for at båten ikke skal gå på grunn.

– Det er en jobb som vil koste noen hundre tusen. Men når det først ble en sak, er vi glade for at vi fant det ut på denne måten, sier Utåker.

Norled har vært i kontakt med en entreprenør som ifølge Utåker må gå rundt halvannen meter ned i sjøen for å sprenge vekk bergknausen.

El-ferje Hjellestad

PRØVETUR: Under en prøvetur oppdaget mannskapet om bord at den nye ferjen ikke kan legge til kai på Lerøy.

Foto: Roy Ellingsen / Fanaposten

Spesiallaget for sambandet

El-ferjen ble i utgangspunktet spesialdesignet for de små kaiene i sambandet, og er laget ved Westcon sitt anlegg i Ølensvåg i Rogaland.

Utåker sier at Hjellestad-sambandet har vært spesielt utfordrende å oppgradere for mer moderne ferjer.

– Dette er anlegg som har vært lavt prioritert av fylkeskommunen over lang tid. Men det er vårt ansvar å sørge for at ferjene er tilpasset kaiene, sier Utåker.

Ifølge Fanaposten blir dette den første nybygde ferjen som skal gå i sambandet siden den opprinnelige Sund-ferjen ble satt i drift i 1957.

Inge André Utåker

MÅ BLA OPP: Regiondirektør Inge André Utåker sier det er dumt at problemene ved kaianlegget på Lerøy ikke ble oppdaget tidligere.

Foto: Even Norheim Johansen / NRK


Trøblete start

Den storstilte introduksjonen av el-ferjer har så langt ikke gått knirkefritt i Vestland.

I november skrev NRK at sju av sambandene som skulle bli elektriske, blir forsinket.

Samme måned begynte det å brenne i batterirommet på el-ferja MF «Ytterøyningen» i Kvinnherad. Brannvesenet har senere slått fast at årsaken var en lekkasje i batteripakken.

Til tross for utfordringene på Hjellestad, ser Norled-sjefen fram til å kunne gi de reisende en splitter ny og miljøvennlig ferje.

– Dette blir et stort løft for alle passasjerene. Båten har bedre kapasitet og blir helelektrisk når systemet er oppe og går.

Ferjen skal etter planen leveres fra verftet i neste uke, men på grunn av utbedringene som må gjøres på Lerøy vil det trolig ta noe tid før den kan settes inn i trafikk.

El-ferje Hjellestad

GOD KAPASITET: El-ferjen har et høyere bildekk enn ferjene som i dag trafikkerer sambandet. Den har plass til 18 personbiler totalt.

Foto: Roy Ellingsen / Fanaposten