Hopp til innhold

– Hvis du tar tarantellen, så tar jeg rottene

Skjelvende, men ikke på grunn av redsel, tar de eldre imot og kjæler med dyrene. På dette sykehjemmet er rotter og taranteller en del av terapien.

Én tarantella, de to rottene Charlie og Pippi, tre marsvin og to kaniner på er på besøk på Mildheheimen sykehjem sammen med fem elever fra Stend videregående skole.

Liv Isaksen

POSITIV: Liv Isaksen, institusjonsleder ved Mildeheimen sykehjem.

Foto: Rubina Butt / NRK

– Dyr på sykehjem er en god match, sier Liv Isaksen, institusjonsleder på Mildeheimen sykehjem i Bergen.

Denne dagen har de fått besøk av dyr og mennesker fra den tidligere landbruksskolen. Fem elever fordyper seg i dyr og dyrehåndtering, og én dag i uken har de valgfag i det som har fått navnet dyreassisterte aktiviteter.

– Skummelt, nei!

Nå er de klare til å møte de eldre med sine små venner. Det er da det skjer. De eldre, uansett hvor demente, stråler de opp og viser omsorg.

– Dyr viser seg å ha en veldig positiv effekt på mange mennesker. Det ser vi også her i dag, hvor blide de eldre blir. Noen ble sittende og synge barnesanger til dyrene og klapper og rugger på dem. Det er veldig gøy å se hvordan de stråler opp, sier Lisa Linn Lorentzen, smådyrlærer på Stend videregående skole.

– Er det ikke skummelt? Spør en av elevene, mens hun strekker frem en rotte i fanget på en av damene.

– Nehei!

Svaret kommer klart og tydelig, og snart kravler rotten på fanget, mens damen koser seg.

HØR REPORTASJEN HER:

– Ser gleden i øyene på de eldre

Lisa Linn Lorentzen

GOD EFFEKT: - Dyr har en veldig positiv effekt på mange mennesker, sier Lisa Linn Lorentzen, smådyrlærer ved Stend videregående skole.

Foto: Rubina Butt / NRK

– Dette har de gledet seg til. Når du ser gleden i øynene på de gamle når de får klappe på dyrene og holde dem i fanget, så gir det også glede til personalet. Det er en opplevelse, synes lederen på sykehjemmet.

– Til og med rottene, et dyr som de gjerne har et spesielt forhold til fra oppveksten, ser vi at de viser interesse for, forteller Isaksen.

I dyreassisterte aktiviteter skal dyret være miljøskaper. Ifølge Helsedirektoratet er det ikke nødvendigvis noe bestemt mål med aktiviteten, den dokumenteres ikke, og det kan gjennomføres både av fagfolk og lekfolk. Rett og slett nærkontakt med dyr.

– Her får elevene prøve å komme seg ut og vise frem dyrene. De får øve seg på å snakke med folk, samtidig som de må håndtere dyrene i en annen setting. Dyrene oppførte seg bra, og elevene var veldig flinke, skryter lærer Lorentzen.