Tirsdag var et Widerøe-fly nær ved å kollidere med en drone over Os i Hordaland. I dag finnes det mellom 15.000 og 20.000 av dem i Norge.
Avinor ser på det som skjedde som en alvorlig luftfartshendelse og har politianmeldt forholdet. Dronen var på det nærmeste bare 100 meter unna flyet som holdt 450 km/t.
LES OGSÅ: Passasjerfly nær truffet av drone
Ber folk være forsiktige
Dersom uhellet er ute, risikerer du å måtte betale dyrt.
– Flere av dronene er store, og kan forårsake alvorlige skader på mennesker og eiendom, sier informasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.
Forsikringsselskapet ber folk tenke på ferdighet og alder før de kjøper seg droner, som ofte blir de brukt av barn og unge. Mange vet lite om hvilket ansvar som følger med.
Foreløpig har Gjensidige mottatt få saker som gjelder droner, men forventer at dette vil endre seg de neste årene.
LES OGSÅ:
Kan få store konsekvenser
Droner er ikke bare en fare for fly- og helikoptertrafikken. Dersom du rammer andre med en slik flygende farkost kan det få store menneskelige og økonomiske konsekvenser.
– Det verste som kan skje er hvis dronen skader et annet menneske. Da vil ikke forsikringen dekke det ansvaret du som dronefører har, sier Rysstad.
Du kan bli sittende med en millionregning dersom en person blir hardt kvestet og ufør.
– Droneeiere bør tenke gjennom dette på forhånd, undersøke hva de har økonomisk dekning for, og ikke minst gjøre det de kan for å unngå uhell!
Nye regler fra årsskiftet
Fra 1. januar 2016 ble det innført nye og strengere regler for bruk av droner. Det skjedde etter at norske rutefly var innblandet 27 ganger i episoder og nestenulykker med droner i 2015. I Luftfartstilsynet er man ikke overrasket over utviklingen.
– Dette er konflikter med tunge fly inn og ut av flyplasser, samt mindre fly og helikopter. Noen av hendelsene er nærpasseringer med betydelig skadepotensial, sier senioringeniør Eirik Svare i analyseavdelingen i Luftfartstilsynet.
- Les også: Dobling av nestenulykker med droner
De nye reglene gjør det ulovlig å fly droner innenfor er radius på fem kilometer fra norske flyplasser uten at det er hentet inn tillatelse.
– For Avinor er det viktig å sette flysikkerheten først, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa.
Nestenulykker ved flere flyplasser
De fleste av Norges større flyplasser har rapportert om droner i luftrommet. Gardermoen, Flesland, Kjevik, Sola og Torp har alle registrert slike hendelser i løpet av 2015, samt mindre flyplasser som Røros og Andøya.
Den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA advarte tidligere i år mot at sivile droner i større grad er i ferd med å bli «en reell og økende trussel» mot sivil luftfart.