– Jeg holdt på å falle av stolen. Dette var et verk jeg aldri hadde sett før.
Direktør Petter Snare beveger seg innover i utstillingsrommet på KODE i Bergen som nå huser rundt hundre verk fra maleren Nikolai Astrup (1880-1928).
Kunstneren har blitt stilt ut flere ganger i lokalene. Men denne utstillingen er ekstra spesiell.
For denne gangen skal et «forsvunnet» maleri, vises fram.
Oppdaget tilfeldig
Maleriet «Grå vårkveld og blomstrende frukttær» forlot landet tidlig på 1900-tallet.
Mange trodde derfor det var tapt for alltid. Over hundre år senere, er mysteriet løst.
Vi spoler et par år tilbake i tid. Da møtte Petter Snare en norsk kunstsamler i New York.
Hun fortalte at hun hadde et Nikolai Astrup-maleri hengende hjemme.
Først ble han ikke imponert. Det hender at han møter kunstsamlere som har verk de gjerne vil fortelle om.
– Jeg tenkte at det sikkert var noen trykk eller ting vi hadde sett før, men var høflig og ba henne sende noen bilder.
Noen timer senere fikk han se bildet som nå henger bak han. For første gang på hundre år, er maleriet hentet hjem til Vestlandet.
– Det gir en sånn tilfredsstillelse å kunne vise fram verkene.
FALT AV STOLEN: Direktør Petter Snare ved KODE fant et tapt Nikolai Astrup-maleri ved en tilfeldighet i New York. Nå er maleriet hentet hjem til Vestlandet.
Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRKNaturens mann
Hjembygden Jølster er nesten utelukkende motivet i alle bildene hans.
– Han fant motivene sine rett utenfor stuedøren, sier kurator Tove Haugsbø.
– Var han en patriot?
– Han hadde hjembygda si, og det var der han hadde alle sine motiv. Så han var en patriot i kunstens ånd, sier Haugsbø.
«NATURENS MANN»: Kurator Tove Haugsbø (til venstre) sier at Jølster er et gjennomgående tema i alle verkene til Astrup.
Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRKHaugsbø forklarer at Astrup var et ekte naturmenneske, som levde i pakt med naturen
Hun forteller entusiastisk en historie om Astrup som var ute på tur med ungen sin, og fant en fugleunge som hadde falt utenfor reiret sitt.
– Så plukker han opp fuglen og holder den i hendene sine, og sier til datteren sin «Hør ... her banker naturens hjerte», sier Haugsbø.
Ukjent utenfor Norge
Bildene hans ble stort sett innenfor landegrensene etter hans død. Nikolai Astrup ble derfor aldri internasjonalt anerkjent.
For bare ti år siden var det også lite informasjon å finne om den vestlandske kunstneren, på andre språk enn norsk.
LOKAL: Nikolai Astrups malerier forble stort sett i Norge etter hans død, og ble derfor aldri kjent internasjonalt, sier kurator Maryann Stevens.
Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRKDe siste årene har maleriene hans blitt stilt ut i Tyskland, England og USA.
– Vi prøver å forandre dette nå, sier Maryann Stevens, som har kuratert utstillingene i utlandet.
Til tross for utstillingene, er han ikke spesielt kjent i utlandet, av flere årsaker.
– Delvis på grunn av språk, men også på grunn av tilgang til verkene hans i offentlige samlinger, sier Stevens.