Hopp til innhold

Byrådet går for Fyllingsdalen

Byrådet går for bybane til Fyllingsdalen før en linje mot Åsane og får støtte fra KrF og Venstre.

Martin Smith Sivertsen og Henning Warloe

GÅR FOR FYLLINGSDALEN: Byutviklingsbyråd Henning Warloe og byrådsleder Martin Smith-Sivertsen hasteinnkalte til pressekonferanse og fortalte at byrådet går inn for å regulere og bygge ut Bybanen til Fyllingsdalen.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen og byutviklingsbyråd Henning Warloe inviterte i dag til pressekonferanse med nyheten om at byrådet går inn for å bygge ut Bybanen til Fyllingsdalen først. Det betyr at Åsane må vente.

– Vi håper det går bra at vi får garanti og pengehjelp fra staten, sier Smith-Sivertsen på pressekonferansen.

Åsane må vente

– Vi prioriterer å sette i gang regulering av Bybanen mot Fyllingsdalen før vi bygger mot Åsane, sier byrådslederen.

– Hva vil du si til folk i Åsane som har ventet på bane?

– Det er uheldig at man ikke klarer å komme i gang med bybane til Åsane nå. Men vi går for å bygge en raskere løsning mot Åsane på sikt.

Byrådslederen sier tidsfaktoren har talt sterkt til fordel for å starte traseen mot Fyllingsdalen.

– Dersom vi begynner å regulere bybanetrasé mot Åsane og prioriterer den, ville vi ikke klare en kontinuerlig utbygging av banen. Det har i tillegg vært varslet innsigelse fra riksantikvaren i forhold til den traseen som bystyret har vedtatt. Det ville kunne gi en ytterligere forsinkelse.

Får støtte fra Venstre og KrF

andersland

BEKLAGELIG: Både Venstre og Krf mener det er uhelig at byrådet prioriterer Åsane, men støtter forslaget om bane til Fyllingsdalen først.

Foto: NRK

Kristelig Folkeparti støtter Byrådet når de ønsker å bygge ut bane til Fyllingsdalen før Åsane. Gruppeleder Marita Moltu synes likevel det er beklagelig at utbyggingen til Åsane blir utsatt.

– Vi syns de beklagelig for dem som bor i Åsane at de ikke får den løsningen som de fortjener. Men vi har vært med på å sikre en kontinuerlig utbygging av banen, sier Moltu.

Også Venstre syns det er uheldig at byrådet ikke bygger til Åsane først slik bystyret vedtok, men støtter forslaget.

– Samtidig er vi ikke det minste overrasket. Vi advarte mot dette da bystyreflertallet gikk for en løsning med Kjøttbasaren som vi visste kom til å bli vanskelig og kanskje ikke gjennomførbart å bygge. Nå har riksantikvaren gitt oss rett i det. Da er det klart at den eneste løsningen vår er å sikre kontinuerlig utbygging er å bygge vestover, sier Venstre sin gruppelederJulie Andersland.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bybanen til Fyllingsdalen

SLIK BLIR BANEN TIL FYLLINGSDALEN: Den oransje streken viser traseen som er planlagt mot Fyllingsdalen.

Foto: Illustrasjon: Bergen kommune

«Bryggen-alternativet er dødt»

Byrådslederen tar også til orde for endringer i konseptet til bane til Åsane.

– Slik jeg ser det er alternativet over bryggenhelt dødt. Når vi nå prioriterer Fyllingsdalen, har vi mulighet til å se nærmere på både trasé og konsept for banen til Åsane.

– En T-bane går jo betydelig raskere. Når vi først skal ha en lang tunnel kan det være lurt å vurdere endringer i konseptet, seier Smith-Sivertsen.

«Uakseptabelt at byrådet snur»

persen

UAKSEPTABEL: – Jeg hadde håpet at vi kunne satt oss ned og forsøkt å finne et bredt politisk forlik før byrådet konkluderte slik, sier fungerende gruppeleder for Ap, Marte Mjøs Persen.

Foto: Thomas Anthun Nielsen / NRK

Arbeiderpartiet i Bergen er skuffet over at Høyre og Frp nedprioriterer utbyggingen av bybanen til Åsane, og kritiserer byrådets avgjørelse for å være i strid med bystyrets vedtak.

– Åsane er prioritet nummer en. Arbeiderpartiet er beredt til å være med på å ta ansvar for å finne en god løsning. Jeg hadde håpet at vi kunne satt oss ned og forsøkt å finne et bredt politisk forlik før byrådet konkluderte slik, sier fungerende gruppeleder for Arbeiderpartiet, Marte Mjøs Persen.

Arbeiderpartiet mener at dagens snuoperasjon er en konsekvens av at byrådspartiene ikke har evnet å bli enige med seg selv om traseen til Åsane. Dette er en fallitterklæring, og Aerbeiderpartiet forventer at prosessen videre blir mye bedre og bredere politisk forankret.

– Det er viktig at vi får bygget bybane til Fyllingsdalen så raskt som overhodet mulig. Men bystyret har i over 10 år stått fast på at banen skal gå til Åsane først. Her hadde vi klart å finne en løsning dersom byrådet var villig til å snakke med alle, sier Mjøs Persen.

– Frykter for Bybanens fremdrift

Også Miljøpartiet De Grønne frykter nå at beslutningen om å bygge Bybanen først til Fyllingsdalen vil forsinke hele utbyggingen.

– Det er positivt at byrådet ønsker en raskere bane i tunnel gjennom sentrum til Åsane, og at Bryggen-alternativet er skrinlagt, men det er skuffende at utbyggingen mot Åsane blir skjøvet frem i tid, skriver bystyremedlem Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne i en pressemelding.

Videre sier Båtstrand at han frykter byrådet tar for lett på traseen mot Fyllingsdalen.

– Resultatet kan bli at hele utbyggingen stopper opp, selv om jeg selvsagt håper det ikke skjer. Når det er sagt, så er det også behov for Bybane til Fyllingsdalen.

Nei til kjøttbasaren-løsning

– Å legge tunnelinnslag her vil føre til at man mister verdensarvstatus. Det kan verken Bergen eller Norge risikere, sa riksantikvar Jørn Holme til NRK da han i møte med byrådsleder Martin Smith-Sivertsen sa sin mening om bybanetraseen gjennom sentrum.

Riksantikvaren har ingen mulighet til å stoppe planene til bystyret, men han kan komme med innsigelser.

Tidligere har riksantikvaren gått imot alternativet med bane langs Bryggen. Bystyret valgte vekk dette alternativet og alternativet med lang tunnel i Peter Motzfelds gate ved Lille Lungegårdsvann

Det førte til en kompromissløsning ved Kjøttbasaren mellom Torget og Bryggen, der banen var tenkt å gå i tunnel enten på Vetrlidsallmenningen eller i Finnegården.