Hopp til innhold

Bybanetrasé til Åsane

  • Bybane-prosjekt øker med 3,3 mrd. kroner

    Et nytt kostnadsanslag setter prisen på Bybanen til Åsane til 21 milliarder kroner. Det presenterer Bergen kommune i dag, i forbindelse med en revidert plan av den nye bybanetraséen.

    Prisen er 3,3 milliarder kroner høyere enn anslaget som ble presentert i fjor.

    Ifølge kommunen skyldes økningene i hovedsak den generelle prisveksten, men også enkelte justeringer i planforslaget.

    Planen skal stemmes over i Bergen bystyre senere i vår. Hvis bystyret vedtar planen, kan bygging av den omstridte banen starte opp til neste år.

    Anbefalar Bybane over Bryggen
    Illustrasjon: Norconsult
  • Fortsetter kampen for Bybanen i tunnel til Åsane

    En ny tunnelløsning for bybane til Åsane kan gjøre den mer enn 2 milliarder kroner billigere enn en bane over Bryggen, ifølge grupperingen Bergen Sentrum 2050.

    De har ikke gitt opp kampen om bybane i tunnel til Åsane. Tunnel kan ifølge planene stå klar frem til Norges Handelshøyskole i 2029. Bak prosjektet står foreningen Bergen Sentrum 2050. De foreslår en tunnelløsning som går fra Marken til Sandviken. Planene skal offisielt legges frem i et møte på onsdag.

    Nytt tunellforslag bybane Bergen
    Illustrasjon: Bergen sentrum 2050
  • Ny kostnadssprekk for Bybanen til Åsane

    Bybanen til Åsane vil trolig koste 17,85 milliarder kroner å realisere, viser Bergen kommunes nyeste kostnadsanslag.

    Det er en snau milliard dyrere enn forrige anslag på 17 milliarder kroner, som ble lagt fram i juni.

    Det nye anslaget inneholder kostnader for grunnerverv, som anslås til 3,22 milliarder kroner. Kostnadsanslaget er uten merverdiavgift.

    Omtrent som ventet, mener direktør Tarje Wanvik i Plan- og bygningsetaten i Bergen.

    – De oppdaterte anslagene for grunnerverv er omtrent som forventet, når vi tar i betraktning erfaringene fra byggetrinn 4 mot Fyllingsdalen. Vi vil få et nytt totalanslag våren 2023 når planforslaget har vært på offentlig ettersyn, og det er kostnadsanslaget i 2023 som skal danne grunnlaget for finansiering av prosjektet, sier han i en pressemelding.

    Reguleringsplanforslaget for bybane og hovedsykkelrute mellom sentrum og Åsane, og forlenget Fløyfjelltunnel, skal sendes fra Plan- og bygningsetaten til politisk behandling i begynnelsen av oktober og legges deretter til offentlig høring.

    (NTB)

  • Bybanen til Åsane blir mange milliardar dyrare

    Det kjem til å kosta minst 17 milliardar kroner å byggja bybane til Åsane, opplyser Plan- og bygningsetaten i Bergen til BT. Anslaget er ein auke på nesten fem milliardar kroner frå sist prisen vart rekna på, hausten 2020. Den gong var kostnadsoverslaget på 12,6 milliardar kroner.

  • Bybane-floken løst

    To Sp-politikere har fått med seg Rødt-politikeren Odd Arild Viste på å legge bybanen over Bryggen. Trioen ber Ap-byrådet tiltre igjen.

    Sps Stig Torgersen fortalte på en pressekonferanse torsdag kveld at de har kontaktet Bergens ordfører med en anbefaling om å peke på Roger Valhammer (Ap) som byrådsleder.

    På møtet orienterte gruppeleder for Rødt i bystyret, Odd Arild Viste, at han kommer til å be om forhandlinger med det avgåtte byrådet for å finne løsninger for å hindre et byråd utgått av høyresiden.

    Bybane over Bryggen vil være en del av dette.