Hopp til innhold

Bybanen åpner som planlagt

I verste fall kan Bybanen kjøre med redusert kapasitet i starten. Men åpningen skjer som planlagt 22. juni.

Video Bybaneåpning som planlagt

Foreløpig er det ikke klart om det er menneskelig svikt eller teknisk svikt som førte til ulykken mandag ettermiddag da to bybanevogner kolliderte i Bergen sentrum.

Selve ulykken skjedde under testkjøring i krysset Kaigaten/Christies gate. Testkjøring på sporet har pågått en tid, og i disse dager øver brannvesen og politi på ulykker med Bybanen, men mandag var det ikke øvelse.

Skader på Bybanevogn

Den ene vognen fikk ganske store skader i kollisjonen.

Foto: Ingvil Aaen Torpe / NRK

– Nå prøver vi å sammenfatte den informasjonen som har kommet inn om det som skjedde. I tillegg vil vi se på hvem som har ansvar for hva, sa daglig leder i Bybanen AS, Carl Erik Nielsen til NRK tirsdag formiddag i forkant av et møte om hendelsen mandag.

Usikkert om de to vognene

Planen er at Bybanen skal åpne den 22. juni, uhellet mandag kan sette en stopper for det. Spørsmålet nå er om disse vognene blir ferdig reparert.

– Vognene må sjekkes, og en må finne ut om de er klare til en oppstart da. I verste fall kan det være at disse ikke blir klare. Men vi jobber for å få det til den 22. juni, sier han.

To bybanevogner har kollidert.
Foto: Ingvil Aaen Torpe / NRK

Åpner 22. juni uansett

Etter formiddagens møte er administrerende direktør, Dan Hildebrand, i Fjord1 Partner som skal drive bybanen helt klar:

– Åpningen finner sted den 22 juni uansett. Men avhengig av hvor skadde disse to vognene er, kan det påvirke tilbudet etter åpningen.

– Har vi færre vogner enn det vi trenger til rutetilbudet, må vi redusere det, sier Hildebrand til NRK.

Vil få svar

Det er Fjord1-partner, Bybanen AS og de som har ansvaret for de tekniske installasjonene som nå går gjennom det som har skjedd. Siden dette er prøvedrift, og det ikke var passasjerer i vognene så tror Nielsen at Havarikommisjonen ikke kommer til å gjøre noe med dette.

– I og med at anlegget ikke er i offisiell drift så er det usikkert om de vil gå inn i dette, sier Nielsen.

Vil vi få et svar på hva som skjedde?

– Jeg regner med at vi får det, og da blir det tilgjengelig. Ingen ønsker det som har skjedd, dette skulle være en positiv opplevelse og noe nytt, sier han.

Avdekket svakheter

Da nødetatene testet brannsikkerheten i tunnel den 2. juni viste det seg at det var mangler og at de oppdaget feil.

– Det har gått greit, men denne øvelsen har avdekket problemområder som vi skal jobbe med, sier politibetjent og øvelsesleder Erik Hole.

Han ønsket da ikke å si noe om hva som ikke gikk bra, men sa det alltid er ting som må forbedres etter slike øvelser.