Hopp til innhold

Naboer fortviler etter brann i elsparkesykkelverksted: – Har ventet på det

Det tok fyr i litiumbatterier hos sparkesykkelutleieren Ryde i Bergen sentrum. Naboene vegg i vegg har lenge fryktet at dette skulle skje.

Naboer, Ryde, brann

REDDE: Sissel Lillebostad (til venstre) og Grete Undstad (t.h.) er nærmeste naboer til elsparkesykkellageret til Ryde i Bergen sentrum. De har hatt flere våkenetter på grunn av aktiviteten som foregår i verkstedet på nattetid.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

– Det er kjempeubehagelig og skummelt. Jeg har bare ventet på at dette skal skje, sier Grethe Undstad.

Hun er nærmeste nabo med elsparkesykkelverkstedet til Ryde i Nygårdsgaten i Bergen sentrum.

Torsdag formiddag skjedde det hun lenge har fryktet: Litiumbatterier tok fyr inne i lagerbygningen.

Undstad sier hun er «sjeleglad» for det ikke begynte å brenne i litiumbatteriene om natten, eller at noen ble skadd.

– Jeg ønsker at de skal finne seg andre lokaler. De kan jo like gjerne lade batteriene langt inne i en skog, spør du meg.

Åpne flammer og stor evakuering

Store mannskaper fra politi, brannvesenet og helse rykket ut da det begynte å brenne i litiumbatteriene like før 10.14.

Det var da kraftig røykutvikling og åpne flammer på stedet.

Nødetatene fryktet at brannen raskt ville eskalere.

Det ble opprettet en sikkerhetssone på 50 meter rundt bygningen. Folk på treningssenteret til Sats like i nærheten var blant dem som ble evakuerte fra området.

Også Bybanen, som passerer like ved, ble stanset.

Klokken 10.25 ble brannen meldt slukket. Tre personer ble kontrollert av helsepersonell etter å ha pustet inn røyk.

Treningssenteret Sats må holde stengt på grunn av brannen, men kan gjenåpne fra 1. juledag.

Brann, ryde, lagerbygning

I FERD MED Å SLUKKE: Brannmannskaper på vei inn i Rydes lokaler i Nygårdsgaten i Bergen.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

Innsatsleder: – Stort farepotensiale

Innsatsleder John Magnus Birkeland i Brannvesenet sier at farepotensialet er stort når det begynner å brenne i litiumbatterier.

Spesielt når det brenner inne i et elsparkesykkelverksted, hvor det befinner seg flere hundre batterier.

– Det brant i et litiumbatteri helt innerst i lokalet, så vi måtte ha lang røykdykkeinnsats for å finne batteriene, sier han.

Selv om det bare var ett til to batterier som brant, var det stor røykutvikling på stedet.

– Det er enormt med energi i det, sier Birkeland.

NRK har vært i kontakt med Ryde-ansatte som jobber i lagerbygningen. De ønsker ikke å uttale seg om hva som skjedde i forkant av brannen.

– Det er ingen grunn til å tro at noe mistenkelig har skjedd, men vi skal rutinemessig undersøke, sier innsatsleder Ivar Kvant i Vest politiet.

Innsatsleder brann

STORT POTENSIAL: Innsatsleder John Magnus Birkeland sier at brannpotensialet er stort når det begynner å brenne i litiumbatterier i et elsparkesykkelverksted. 

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas / NRK

– Økende problem

Årsaken til brannen i lagerbygningen er ennå uvisst. Brannvesenet erfarer at litiumbatteri kan selvantenne dersom de har fått en skade eller har vært i saltvann.

– Vi har hatt flere hendelser med litiumbatteri som brenner. Problemet er kjempestort. Og det har vært økende i det siste, sier Birkeland.

De rykket ut en brann i litiumbatterier på Laksevåg senest på tirsdag.

Tobias Bach, daglig leder i Ryde Technology i Norge, sier dette om brannen:

– De ansatte håndterte brannen bra, slik de skulle. Noen av dem har pustet inn røyk, men ingen er alvorlig skadet, sier han til NRK.

Han mener naboene våre kan føle seg trygge.

– Dette er første gang det har vært brann i noen av lagrene våre i Norge. Vi har gode sikkerhetsrutiner.

Brenner på eksplosiv måte

Litiumbatterier er ifølge Sintef svært brannfarlige. Når et batteri antennes skyldes det som oftest ytre årsaker som feil ved lading, mekanisk skade eller overoppvarming.

For batterier som skal brukes til stasjonær energilagring er lading/utlading og overoppvarming ifølge Sintef de vanligste årsakene til brann.

Litiumbatteriene brenner på en eksplosjonsartet måte. Det dannes gass inne i batteriet som antennes. Røykgassen er giftig.

Eksplosjonsfaren og giftigheten til røykgassen avhenger av hvilke metaller og hvilke komponenter som er i det eksakte batteriet, men for bygningsbruk må man anta at røykgass må ventileres ut for å ivareta sikkerheten til beboere og slokkemannskap.