Hopp til innhold

Bergen er dårligst på el-bil

Mens Bergen er på jumboplass med kun én elektrisk bil i offentlig tjeneste, topper Trondheim listen, med 27 biler. – Kommunene må bli bedre, mener Ole Henrik Hannisdahl, i prosjektet «Grønn Bil».

Elbilen Think City

Elbilen er liten, og passer godt til ferdsel i trange bysentrum og kortere turer.

Foto: JOHN HUGUES / AFP

Feiermester Elisabeth Mikalsen kjører rundt i Bergen kommunes eneste oppladbare bil.

– Den tar liten plass, så jeg trenger ikke store plassen for å parkere. Den er brukt daglig, sier hun til NRK.

El-bilen er som skapt for å komme seg rundt i trange bysentrum. Likevel er Bergen dårligst på el-bil av de største norske byene. Av rundt 650 biler i den kommunale bilparken, bruker Mikalsen den eneste som går på elektrisitet.

«Rundt 6000 av kommunens biler kunne vært byttet ut med el-biler man får kjøpt i dag, uten at man må gå på akkord med det bilen faktisk skal gjøre - nemlig å frakte noe fra a til b.»

Ole Henrik Hannisdahl i «Grønn Bil»

Les også: Salg av elbiler øker | Venteliste på miljøvennlige elbiler | Umulig å få strøm | Elbiler i kollektivfeltet | - Alle vil ha elbil

Trondheim på topp

400 kilometer lenger nord, i Trondheim, finnes derimot 27 el-biler i kommunens tjeneste. Helt siden 2008 har norges tredje største by satset aktivt på miljøvennlig transport.

– Våre politiske myndigheter har satt seg ganske tøffe mål i forhold til reduksjon i klimagassutslipp fra egen virksomhet, og da er elbil ett av de tiltakene som vi gjennomfører, sier Bjørn-Ove Bertelsen ved miljøenheten i Trondheim kommune.

– Potenisale for langt flere biler

Mens Trondheim altså er best med 27 biler, og Bergen dårligst av de norske store byene, med kun én bil, har hovedstaden Oslo fem elbiler.

Men det er potensial for langt flere el-biler i kommune-Norge. Av rundt 10.000 biler går kun 100 på elektrisitet, og samtidig kjører seks av ti biler i offentlig tjeneste mindre enn 10 mil per dag.

Les også: Rekordsalg av elbiler i Trondheim | Lærdal satsar på elbil | Tilbyr ansatte elbil-ordning | I kø for å kjøpe elbil

– Og dette er akkurat dette dagens elbiler gjør best, sier Ole Henrik Hannisdahl, som jobber i prosjektet «Grønn Bil».

– Det betyr at rundt 6000 av kommunens biler kunne vært byttet ut med el-biler man får kjøpt i dag, uten at man må gå på akkord med det bilen faktisk skal gjøre - nemlig å frakte noe fra a til b.

– Kommunene må vise vei

«Grønn Bil» er et prosjekt som jobber for at det skal rulle 200.000 ladbare biler på norske veier innen 2020. Skal målet nås må kommunene gå foran og vise vei, mener Hannisdahl.

– I Trondheim i 2010 ble det registrert markant flere el-biler per innbygger enn i andre tilsvarende byområder. Det fine er at vi ser at dette har virket. Privatpersoner tør nå å kjøpe el-bil, fordi de har sett gjennom kommunens satsning at de virker, sier Hannisdahl.

– Bergen skal stå på

Klimabyråd Lisbeth Iversen sier at manglende tilgang på el-biler er en av grunnene til at Bergen kommune har hengt etter.

– El-bil-produksjonen stoppet opp i noen år, og tilbudet var ikke godt nok, og prisene var for høye. Men vi går på nå, for nå begynner markedet å bli bra, sier hun til NRK.

– På sikt vet vi at bilparken utgjør en så stor utfordring at vi er nødt til å løse to forhold: det må være færre biler som kommer inn, og de bilene som kommer inn må være miljøvennlige.

Bergen kommune er i ferd med å kjøpe inn 16 el-biler, og har nå ute et anbud med frist til 28. april.