Krangelen om granittsøylene på Torgallmenningen var heftig allerede i flere år før de ble bygget. Og da søylene endelig ble oppført i 1999, gikk det kun et år før rabalderet var løs igjen.
Da begynte søylene, som av onde tunger ble kalt «Barbie-bein», nemlig å slå sprekker.
– Det var stridt. Jeg var satt på en uriaspost helt alene, og det var jo ingen som turde å støtte meg. Men det er en del av faget. Du stikker nakken din ut, og da får de skjære i den, de som vil, sier Breivik.
I 2008 vedtok politikerne å fjerne granittsøylene, mens Breivik i har foreslått å bytte dem ut med nye søyler i stål.
– Det skal være litt bråk. Hvis alle liker det jeg lager med en gang, blir jeg mistenksom, sier kunstneren.
– 70-tallet i Bergen var fantastisk
Det er ikke krangelen om stålsøylene som gjør at kunstneren er en besøkende i hjembyen når han nå åpner sin største utstilling i Bergen siden 1988. Etter å ha bodd og jobbet i Sverige, New York og Beijing, har Breivik nå tilhold i Oslo.
– Det er ganske kjedelig i Oslo, altså, men jeg tror ikke jeg kunne slått meg ned her i byen igjen. Det måtte være som pensjonist, om jeg noen gang blir det. Det er vel noe med at man blir vant til større forhold, sier Breivik.
Kunstneren tar med NRK på en rundtur i hans nye utstilling på KODE i Bergen. Den ser tilbake på Breiviks liv som kunstner de siste 40 årene.
Det hele startet i Bergen på 70-tallet. Breivik sto da i spissen for å introdusere konseptuell kunst og Land Art i Norge, og var aktiv i kunstnergruppen LYN, før han reiste til Kungliga Konsthögskolan i Stockholm og ble professor.
– 70-tallet i Bergen var en fantastisk periode. Jeg fikk en utdannelse som var helt utrolig, sier kunstneren.
Vil ikke ha mindreverdig publikum
KODE ønsker med utstillingen å trekke opp de lange linjene i Breiviks kunstnerskap, «i spennet mellom håndverk og teknologi, natur og sivilisasjon, arketyper og utopier».
– Bård Breivik er en kunstner fra Bergen som har en betydelig posisjon i norsk kunst, og som også har hatt gjennomslag internasjonalt. Derfor er det passende å gjøre en større markering av kunstnerskapet i KODE, sier direktør Karin Hindsbo.
Breivik håper bergenserne skal finne roen når de besøker de mange gjenstandene han stiller ut gjennom sommeren.
– Når du går retrospektivt, blir det en form for distanse som gjør at folk får mer fred til å vurdere det de ser. Det er så mange ting her, at jeg håper folk bruker regnværssøndagene og går her flere ganger, sier Breivik.
Han sier han har tro på at utstillingen kommer til å bli godt besøkt, men lokker ikke med noen store overraskelser for publikum.
– Jeg håper folk ser på utstillingen som et slags pusterom, der de kan gå i fred, og bare la alle disse tingene være små signaler. Du skal ikke inn i en kjempesvær opplevelse, der du er mindreverdig og kunstneren høyverdig, sier Breivik.