Hopp til innhold

Advarer Bring mot utenlandske vogntog

Ulykkesrisikoen til utenlandske vogntog er to og en halv gang så stor som norske. – De er tikkende bomber, hevder Lastebileierforbundet, som advarer Bring mot den storstilte bruken av utenlandske.

Bringtrailer

STØRRE ULYKKESRISIKO: Nye tall fra Transportøkonomisk Institutt viser at utenlandske vogntog har mer enn dobbelt så høy risiko for ulykker som norske.

Foto: Nils Midtbøen / Bring

En undersøkelse som Transportøkonomisk institutt har gjort på norske veier, viser at ulykkesrisikoen til utenlandske vogntog er to og en halv gang så stor som norske.

Det får lederen i Lastebileierforbundet i Hordaland, Jan Ove Halsøy, til å fly i flint. Han er ikke nådig i sin karakteristikk av vogntogene med utenlandske sjåfører.

– De kan være tikkende bomber. Både du og jeg setter liv og helse i fare når vi skal risikere å møte disse vogntogene her, hevder Halsøy.

Jan Ove Halsøy

– SETTER LIV OG HELSE I FARE: Jan Ove Halsøy, leder i lastebileierforbundet i Hordaland, fyrer løs mot utenlandske vogntogsjåfører. – Både du og jeg setter liv og helse i fare når vi risikerer å møte disse vogntogene, sier han. Nye tall viser at frykten kan være vel begrunnet, ulykkesrisikoen for utenlandske vogntog er over dobbelt så høy som for norske.

Foto: Steinar Nedkvitne

Involvert i en rekker dødsulykker

Lønn og sosiale kostnader er 40 prosent lavere ved bruk av utenlandsk sjåfører, viser tall fra Transportøkonmisk institutt.

Samtidig viser tallene at utenlandske sjåfører var involvert 20 dødsulykker mellom 2007 og 2011.

En av dem som bruker utenlandske sjåfører, er transportselskapet Bring, som eies av Posten Norge.

Pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud sier hun forstår Lastebileierforbundet sin bekymring.

– Det er alvorlig, og det er nettopp derfor vi i Bring har tatt dette på alvor. Vi gir våre utenlandske sjåfører samme HMS-opplæring som våre norske sjåfører har.

(Artikkelen fortsetter etter videoen)

Tungtransportkontrollør Åge Kristiansen stopper en øst-europeisk lastebil på Taraldrud kontrollstasjon utenfor Oslo.

Internasjonalt marked

Samtidig mener bransjen at det ville være vanskelig å klare seg uten billigere sjåfører fra utlandet.

– Logistikkmarkedet har blitt internasjonalt. Så for å kunne hevde oss internasjonalt, er vi nødt til å bruke utenlandsk arbeidskraft, seier Ebeltoft-Skaugrud.

Hva tenker du om Lastebileierforbundet sin skepsis?

Jeg forstår at de setter spørsmålstegn ved tryggheten. Og der ønsker vi det samme, nemlig å heve standarden og trygge norske veier.