Tirsdag kveld skulle 232 passasjer ha seilt fra Bergen til Kirkenes. Men på grunn av sanksjoner mot Russland, ble skipet strandet. Skipet har ligget fast ved kaien i Bergen siden da.
Torsdag kjempet administrasjonen i Havila Kystruten en iherdig kamp mot klokken. Selskapet har søkt dispensasjon fra sanksjonsreglene.
De trengte svar fra myndighetene og forsikringsselskapet innen klokken 12.00 for å unngå kansellering av hele turen.
Det ble likevel jobbet på overtid i håp om å kunne gjennomføre seilasen.
Men like før halv to ble det kjent at selskapet må avlyse påsketuren, ifølge en børsmelding.
Lasse A. Vangstein, kommunikasjonsansvarlig i Havila Kystruten, sier at de onsdag kveld fikk signaler fra utenriksdepartementet om at sanksjonsbestemmelsen ikke var til hinder for normal drift. Torsdag gjorde UD en ny vurdering.
– Vi håpte i det lengste at vi kunne finne en løsning, men så snudde det. Først og fremst syns vi det er forferdelig leit for alle passasjerene våre som hadde gledet seg til en hyggelig påsketur, sier Vangstein.
Senest klokken 13.10 var det fortsatt håp for passasjerene, ifølge Terje Albregsten, passasjer på skipet.
– Vi håper fremdeles på at det skal bli påsketur, ble det sagt over høyttaleranlegget på skipet før turen ble avlyset.
– Beklager
De fire skipene til selskapet Havila Kystruten er finansiert av russiske GTLK. Selskapet er rammet av sanksjoner, og skipet mangler som følge av dette forsikring.
Norske myndigheter har konkludert med at forsikringen rammes av sanksjoner.
Lasse A. Vangstein i Havila Kystruten sier at de vil fortsette å jobbe opp mot myndighetene og forsikringsselskapet for å finne en løsning, slik at forsikringen deres ikke er til hinder for sanksjonsbestemmelsene.
Han sier videre at utenriksdepartementet er usikre på om forsikringen deres er forenelig med sanksjonsbestemmelsene, og at de derfor ikke kan gi de tillatelse til å seile
– Da må vi forholde oss til det, ettersom vi ikke kan seile uten en godkjenning. Vi syns det er leit, men må akseptere det og jobbe videre for å kunne begynne å seile igjen så fort som råd.
Han sier at de beklager kanselleringen, både ovenfor passasjerer og kystbefolkningen. Passasjerer om bord vil få bistand til sine hjemreiser og få refundert billettene sine.
Neste avgang med «Havila Capella» fra Bergen er 23. april.
– Vi håper å finne en løsning før den tid, men det er for tidlig å si noe om det nå, sier Vangstein.
Jobber med refinansiering
Tidligere har konsernsjef i Havilagruppen, Per Sævik, sagt til NRK at de trenger å refinansiere nesten 4 milliarder kroner.
Vangstein vektlegger at de jobber med en refinansiering av skipet.
– Grunnen til at vi ikke kan seile er fordi skipet er finansiert av et selskap som er sanksjoner. Vi jobber med å refinansiere skipet, men det er ikke gjort over natten.
Skipet «Havila Castor», skal etter planen starte seilinger fra Bergen 10. mai.
– Det blir ikke finansiert gjennom det sanksjonerte selskapet, så per no ser vi ikke at det skal føre til noen utfordringer, sier Vangstein.
– Noen er Frustrerte
Skipet måtte seile 14.00 i dag for å kunne gjennomføre en rundreise. Da var planen at skipet skulle seile direkte til Tromsø for å ta igjen rutetabellen der.
– Kan vi ikke seile inne klokken 14.00 må vi kansellere denne turen. Passasjerene får beskjed innen klokken 12.00, så vi har noen timer på oss. Vi håper å ha en avklaring innen da, Vangstein i Havila han til NRK torsdag morgen.
Men nå må hele påsketuren avlyses. Passasjerene får hjelp til å reise hjem.
Vangstein sier at de har fått blandede reaksjoner fra passasjerene som skulle reise med Kystruten.
– Det er selvsagt noen som er frustrerte, men de fleste har forståelse for at dette er utenfor vår kontroll.