Hopp til innhold

Bergensk ikon kan forsvinne etter 127 år

Siden 1894 har passasjerfergen «Beffen» tøffet over Vågen i Bergen. Men lave passasjertall gjør at fremtiden nå er usikker for byens lille maskot.

En mann styrer en båt uten passasjerer.

LITE PASSASJERER: Arve Asheim ved roret på «Beffen». Ofte må han krysse Vågen i Bergen uten passasjerer.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Med sin nye elektriske motor frakter MF «Beffen» daglig passasjerer nesten lydløst mellom Bradbenken og Nykirken midt i Bergen sentrum.

Stille er det også om bord. Ofte går den lille oransje båten uten en eneste passasjer, selv om turen over fjorden bare tar to-tre minutter.

– Det er et ikon for Bergen og en institusjon, men vi er avhengig av passasjerer og at folk bruker den, sier Egil Sunde, daglig leder i Bergen kommunale kystkultursenter, som har drevet ruten siden 2019.

En rød og grønn båt kjører i Vågen i Bergen

HISTORISK: Driften for Beffen har skiftet hender flere ganger siden tampen på 1800-tallet, men de små fergene har likevel kjørt så å si sammenhengende i 127 år.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Turist- og pendlerbåt

– Man merker at det er fellesferie, det er mye flere passasjerer nå enn ellers, sier Arve Asheim.

Det var BT som først meldte om saken.

Han er kaptein på en av de totalt tre «Beffen»-båtene som kjører over fjorden ved Bergen sentrum.

Båten hans er halvfull av turister, de fleste fra østlandet, og mange skal til Akvariet i Bergen.

Egil Sunde

– VIKTIG: Egil Sunde, daglig leder i Bergen kommunale kystkultursenter, som har drevet ruten siden 2019, understreker at ruten er viktig for Bergen.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

– På vinteren er det langt færre passasjerer. Da er det bare de som skal på jobb eller møter på andre siden av byen.

«Beffen» går ulike ruter i Bergen, og det er Vågens tverrute som henger i en tynn tråd. Den går fra Bradbenken på ene siden av Vågen, over til Nykirken på andre siden. Å gå strekningen til fots tar fort 20 minutter. Med «Beffen» tar det bare noen få minutter.

– Vi var nede på syv reisende per dag på det verste, og det er klart, med 35 kroner billetten blir ikkje det bærekraftig.

– Det er veldig viktig for oss å holde liv i denne ruten på årsbasis, sier Egil Sunde.

– Viktig å støtte Beffen nå

Asheim regner med at han hadde 45 passasjerer om bord totalt torsdag formiddag.

Én av dem er Henriette Ørbeck Warpe.

– Vi leste at det var fare for at de legger ned driften, så jeg tenker det er viktig å støtte Beffen nå, sier hun.

Warpe brukte båten mye før da hun jobbet og bodde slik at båten var det beste pendleralternativet.

Én av de andre passasjerene, Christian Lohne, tror Beffen hadde hatt godt av litt modernisering:

– Jeg tror det hadde vært smart å innlemme den sammen med kollektivtilbudet. Har man bussbillett tar man Beffen over på samme billetten. At den kommer inn i samme systemet, sier han.

En mann og en kvinne går av en båt.

PRISSATT: Christian Lohne og Henriette Ørbeck Warpe går av Beffen i Bergen. De ønsker begge at Beffens rute over Vågen skal bestå.

Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Egil Sunde, daglig leder i Bergen kommunale kystkultursenter, mener den lille båten er viktig for Bergen.

– Bussene må gå selv om det ikke alltid er reisende. Folk må vite at båten går. Den går kontinuerlig hvert tiende minutt. Det kan ikke være sånn at en dag går den og andre dager ikke hvis det er lite passasjerer. Da slutter folk å bruke den.

Kaptein Asheim har et lite stikk til bergenserne:

– Jeg har faktisk tenkt når jeg har kjørt her en vinterdag og solen står opp over byen at denne byen nesten er for fin for bergenserne når jeg kjører tom fram og tilbake.