– Bygging av Ringeriksbanen vil integrere arbeidstakere på Ringerike i det store arbeidsmarkedet i Oslo-området. Verdien av dette vil overstige 7 milliarder kroner, sier Bernt Sverre Mehammer, leder for COWI Samfunnsøkonomi som har laget utredningen.
LES OGSÅ:
– Må inn i Nasjonal Transportplan
Leder i Forum Nye Bergensbanen, Mona Haugland Hellesnes, sier at dette bekrefter tidligere utredninger som viser at bygging av Ringeriksbanen er svært lønnsomt, og at banen må inn i Nasjonal transportplan som legges fram i vår.
– Dette er et blytungt, ytterligere argument for at Ringeriksbanen må inn i Nasjonal Transportplan. Vi får bekreftet tidligere utredninger som sier at Ringeriksbanen er et godt prosjekt, sier Mona Hellesnes, som også er varafylkesordfører i Hordaland, til Bergensavisen.
Korter reisetiden med 50 min
Ringeriksbanen er spesielt attraktiv for vestlendingene fordi den vil korte ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med ca. 50 minutter.
COWI Samfunnsøkonomi har også vurdert merverdien av å bygge ut dobbeltspor mellom Hamar og Lillehammer og kommet til at dette vil gi om lag 4 milliarder kroner i ekstra verdi.