– I utgangspunktet er Norge absolutt dimensjonert for å ta imot flere opplevelsesturister. Naturen vår står jo tom nesten hele året, sier Dag Aksnes, leder i NCE Tourism.
Det statlig finansierte ekspertsenteret jobber for å gjøre Norge til en yndet destinasjon for såkalt «adventure tourism».
Og det haster, dersom vi ikke skal tape kampen mot naturreisemål i andre land. I 2020 vil nemlig så mye som halvparten av omsetningen i reiselivsbransjen på verdensbasis komme fra opplevelsesturisme, viser utregninger fra Adventure Trade Travel Association.
Klarer Norge å ta sin andel, betyr det årlige inntekter på 35-50 milliarder kroner.
– Det er ingen grunn til å tro at vi ikke skal få den samme veksten som resten av verden, sier seniorrådgiver i NCE, Synnøve Aabrekk.
– Vi må investere
Dermed må Norge forberede seg. Turistforeningen mener blant annet vi må bli bedre til å skilte på andre språk enn norsk i naturen.
– Naturbasert turisme øker raskt. Vi må være i forkant, og investere i sanitæranlegg og god skilting, ellers kan turistene få dårlige opplevelser. Det er et ansvar som ligger hos staten, mener Helene Ødven, leder i Bergen og Hordaland Turlag.
Ved foten av Stoltzekleiven møter NRK det tsjekkiske paret Pavel Safar og Susanna Aligirova, som har kommet til Bergen både for å oppleve bylivet og naturen rundt.
Det sistnevnte har innimellom bydd på utfordringer.
– Noen ganger har vi problemer med å finne frem, både til der turen starter, og underveis, sier Aligirova.
– Må lage produkter
Får NCE-leder Aksnes det som han vil, står snart flere selskaper klare til å guide de tsjekkiske turistene og andre på fjellturen.
– Steder som Geiranger, Flåm og Bergen tiltrekker seg folk uansett. Men vi er nødt til å bli mye flinkere til å lage produkter for opplevelsesturister både på etablerte turistmål og andre steder. Naturguiding vil bli mye mer av, sier han.
Aksnes mener også Norge har mye å gå på infrastruktur- og informasjonsmessig.
– Det kommer mange folk, og det kommer brått på oss.
Næringsminister Monica Mæland (H) er ikke bekymret for Norge skal sakke akterut i kampen om opplevelsesturistenes gunst.
– Vi har sett at steder som har stor belastning, for eksempel Preikestolen, har løst dette gjennom godt samarbeid mellom det offentlige og private. Det samarbeides godt flere steder i Norge, så dette får vi til, mener Mæland.
- Les også:
– Vil oppfattes som risikoorienterte
Omsetningen i «adventure tourism» ble tredoblet fra 2013 til 2014.
Deler av årsaken er folks ønske om å bli oppfattet på en bestemt måte, ifølge Elin Bolann ved Høyskolen Kristiania.
Folk som velger slike ferier, har et «bevisst eller ubevisst ønske om å bli oppfattet som mer risikoorientert og derved mer “adventurous”», fastslår hun, etter blant annet å ha intervjuet 280 turister på Svalbard.
- Les også: