Hopp til innhold

– Feil å si at køprising er et miljøtiltak

– Vi er med på mye, men ikke å gjøre inngrep i folks lommebok uten at det har dokumentert effekt, sier Silje Hjemdal (Frp).

Silje Hjemdal og Marte Mjøs Persen

DEBATTERTE BYLUFT: Silje Hjemdal (t.v.) og Marte Mjøs Persen var blant debattantene i Vestlandsdebatten om byluft torsdag.

Foto: NRK

Køprisingen i bomringen i Bergen kom i fokus da politikerne møtte miljøvernforbundets Kurt Oddekalv til Vestlandsdebatten om luftforurensing i dag.

Se hele debatten i bunnen av artikkelen.

Byrådet i Bergen har, mot Frps stemmer, bestemt at det skal koste 45 kroner å passere bomringen i rushtiden. Målet er å få ned køene og dermed luftforurensingen.

LES MER: De vil kreve deg for 45 kroner i rushtiden

– Det er også bra for bilistene, ved at mindre køer gir kortere reisetid og mindre drivstofforbruk, sier Marte Mjøs Persen (Ap).

Hun går til angrep for Frp for ikke å ha stemt for forslaget.

– Dette handler om barna i byen vår, at de i fremtiden skal kunne leve og puste i Bergen. Det er dramatisk når folk som har astma- og lungesykdom ikke kan gå ut, og det er trist når Frp prøver å bremse tiltak som kan bedre dette, sier Persen.

– Barna er viktig for Frp også

Frps Silje Hjemdal vil ikke være med på at partiet hennes er en bremsekloss i kampen for renere byluft, og viser til at partiets fylkespolitikere har vært med på å stemme for mer miljøvennlige busser og ferger.

Danmarksplass

DÅRLIG LUFT: Men Frp tror ikke høyere bompengepriser i rushtiden vil hjelpe.

Foto: Jørgen Eide

– Det har vært jevn og stor økning i folk som bruker kollektivtransport. Vi ønsker at det skal bli enda flere, men da trenger man busser som går når de skal, rimeligere periodekort, og bedre innfartsparkering, sier Hjemdal.

– Barna er viktig for Frp også. Vi vil ikke at foreldre ikke skal ha råd til å kjøre barna i barnehagen eller jobbe i en annen bydel. Vi er med på mange tiltak, men ikke å gjøre et inngrep i folks lommebok uten at det har noen dokumentert effekt, sier Hjemdal.

Hun viser til rapporter som trekker frem den trafikkregulerende effekten ved køprising.

– I debatten de siste dagene har man vinklet køprisingen som om det er et miljøprosjekt, men jeg har ikke sett det i noen rapporter.

LES OGSÅ: – Køprising vil nesten ikkje redusera trafikken

– Miljøeffekten er helt åpenbar

Henning Warloe

MILJØBYRÅD: Henning Warloe (H).

Foto: NRK

Miljøbyråd Henning Warloe (H) sier rapportene som ligger til grunn viser at køprisingen både har trafikkregulerende effekt og miljøeffekt.

– For eksempel slipper dieselbiler med høy NO2-forurensing ut dobbelt så mye når de står i kø. Så miljøeffekten er helt åpenbar, sier Warloe.

Denne uken stemte Høyres fylkespolitikere imot partikollegaene i Bergens køprisingsforslag. Warloe tror ikke det skal være noe stort hinder for å få det gjennomført.

– Den floken skal vi nok klare å løse, sier miljøbyråden.

LES OGSÅ: Køprisingen: «Hele verden» ser til Bergen

Vestlandsdebatten: Byluften

DEBATTERTE BYLUFT: Se hele debatten fra Kvarteret i Bergen. I panelet: Henning Warloe (H), Erlend Horn (V), Silje Hjemdal (Frp), Marte Mjøs Persen (Ap), Endre Tvinnereim (Byluftlisten) og Kurt Oddekalv fra miljøvernforbundet.