Hopp til innhold

– Det smerter å tape en sak man har jobbet for

I dag stemmer Geir Dale (Ap) for en bybanetrasé han egentlig er imot. Henning Warloe (H) stemmer imot en trasé han selv kastet frem ideen til.

Geir Dale og Henning Warloe

AVGJØRES I DAG: Aps Geir Steinar Dale (t.v.) og Høyres Henning Warloe skal i dagens bystyremøte være med på å avgjøre trasévalget for Bybanen mot Åsane. På morgenkvisten gjestet de Politisk kvarter via studio hos NRK Hordaland på Minde.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Opposisjonspartienes fremleggelse av en ny, storslått tunnelløsning for Bybanen mot Åsane, fremsto for mange som en siste desperat krampetrekning i en sak som virker opp og avgjort før stemmene skal avgis i bystyret i dag.

Men Høyre ser fremover, mot tiden etter neste kommunevalg, selv om det Ap-ledede flertallet stemmer for Bryggen-løsningen denne gangen.

– Jeg er veldig i tvil om hvorvidt det er mulig å bygge noe før 2019. Vi skal ha byggestart mot Fyllingsdalen i 2018, og det gjenstår planlegging, finansiering og arkeologiske undersøkelser for banen mot Åsane, sa Henning Warloe (H), da han i Politisk kvarter onsdag morgen ble spurt om han i 2019 ville rive opp skinnene fra Bryggen.

Følg bystyremøtet direkte her.

– Det smerter

Geir Dale Harald Schjelderup

JUBLET FOR TUNNEL: Nåværende byrådsleder Harald Schjelderup og Geir Dale jublet før valget for å få Ap-flertallet med seg på å gå inn for Bybanen i tunnel. Nå stemmer de for Bryggen-løsningen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Warloe møtte Aps leder for byutviklingskomiteen, Geir Dale, til debatt før det avgjørende bystyremøtet, der Ap paradoksalt nok stemmer for Bryggen-løsningen etter å ha snakket varmt om bybanetunnel i valgkampen.

Dale frontet tunnelkampen for partiet. Selv om Ap fikk 37,8 prosent av stemmene, bøyde de av for tunnelmotstanderne Venstre og KrF i byrådsforhandlingene.

– Ap skulle gjerne bestemt all politikk i Bergen, men man må forhandle. Byrådsplattformen er spekket med god Ap-politikk, og bybanen mot Åsane handler ikke bare om Bryggen, vi har fått inn gode løsninger for andre deler av traseen, sier Dale.

Han medgir glatt at saken har vært vanskelig for partiet, som senest i forrige uke fikk gruppemøtet sitt preget av bybaneopprør.

– Det smerter å tape en politisk sak man har jobbet for, konstaterer Dale.

Garanterer hypotetisk nei til tunnel

Peter Christian Frølich

LAGET SKISSE: Peter Christian Frølich betalte for å få laget en tegning av bil- og banefri brygge, og vant frem.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Tidligere byrådsleder Monica Mæland var blant mange Høyre-politikere som ønsket banen over Bryggen. Men aksjonisten Peter Christian Frølich og hans tunnelfrender vant frem, dog ikke uten interne sverdslag.

Henning Warloe avviser at resultatet av dagens bystyremøte ville blitt det samme dersom det var Høyre som hadde måttet forhandle med KrF og Venstre om byrådsmakten.

– Det tror jeg nok jeg kan garantere at det ikke ville blitt. Høyre har vært gjennom en opprivende strid, men kom ut som veldig samlet parti, som nå tror at løsningen med tunnel er mye mer fremtidsrettet, sier Warloe.

Bybanen over Bryggen

BANE OVER BRYGGEN: Ap, KrF, Venstre og SV går i dag inn for å legge bybaneskinner over Bryggen. Bussen på denne skissen må finne seg et annet sted å kjøre, for flertallet går også inn for å stenge Bryggen for vanlig trafikk.

Foto: Nils Eivind Horneland / Illustrasjon

Vil bygge raskt

– Det er litt underlig å høre en nylig avgått byråd for byutvikling, som kjempet knallhardt for Bryggen-løsningen frem til valget i fjor, nå sitte her og argumentere mot det, sier Dale.

Dersom Ap taper valget i 2019, vil Dale gjøre alt han kan for at Høyre må gå i gang med rivingsarbeid hvis de vil legge Bybanen i tunnel.

– Vi vil bygge banen til Åsane så raskt som mulig, sier Dale.

– Jobbet ikke for bybanen over Bryggen

I en tidligere versjon av denne saken skrev NRK at Warloe lenge jobbet for Bryggen-traseen, og at han var ansvarlig for byutviklingen i et byråd der Høyre-ledelsen jobbet for denne. Warloe har kontaktet NRK og bedt om dementi av dette.

– Jeg har hele tiden fulgt partiets linje i saken. Jeg har aldri som byråd jobbet for Bybanen over Bryggen, sier Warloe.

I 2003, få måneder før han ble utnevnt til byråd for finans, kultur og næring, «kastet» Warloe overfor BT frem ideen om at man heller burde bygge bybanetrasé over Bryggen enn mot Flesland.

Han mente en bane ville være mindre skadelig enn busstrafikken på Bryggen, og sa at han etter besøk i Strasbourg og Saarbrücken hadde inntrykk av at «bybanen fungerer bedre og virker mer tiltalende i et bymessig område enn over lange avstander utenfor byen».

Men Warloe avviser altså at han har jobbet for Bryggen-trasé som byråd. Da han i august 2014 kom tilbake til bergenspolitikken og ble utnevnt til byutviklingsbyråd av Bryggen-tilhengeren Ragnhild Stolt-Nielsen, hadde Høyre allerede stemt for en tunnel ved Kjøttbasaren, og kjempet ikke «knallhardt for Bryggen-løsningen frem til valget i fjor», slik Dale sier.

– Det jeg gjorde som byråd var å anbefale at bybane mot Åsane ble stilt i bero, og fullt trykk ble satt på planlegging av bybane mot Fyllingsdalen. Dette fordi denne kunne påbegynnes minst ett år tidligere (2018) enn mot Åsane (2019 - i beste fall), skriver Warloe i en e-post.

NRK beklager de uriktige formuleringene i første versjon av denne saken.

Det er ikke så veldig mange som skal gå på på Bryggen. Bergen sentrum er veldig lite og intimt, og det er ikke noe problem å gå to-tre minutter og komme til en stor stasjon. Det handler også om å gi Åsane en raskere bane.

Henning Warloe (H) om hvorfor Bybanen bør legges i tunnel

Forslaget er dårlig utredet, blir kostbart og gir dårlig dekning i sentrum. Vi vil bygge banen til Åsane så raskt som mulig, og kan ikke lenger vente på et Høyre som ikke blir enige med seg selv.

Geir Steinar Dale (Ap) om hvorfor Bybanen ikke bør legges i tunnel