Det lukter brent i den store hangaren på Kjeller. Midten av gulvet er sperret av med Havarikommisjonens røde og hvite bånd. Innenfor skimtes noen svartbrente rester av det som en gang var et helikopter.
– Det er ikke mye som er igjen, sier Kåre Halvorsen fungerende sjef i Statens Havarikommisjon til NRK.
SE VIDEO: Havarikommisjonen arbeider for å finne årsaken.
– Komplisert arbeid
De siste delene av det ulykkesrammede helikopteret fra Hardanger ankom Statens Havarikommisjon natt til torsdag.
Nå starter det møysommelige arbeidet med å nøste sammen alle trådene i håp om å finne ut hva som skjedde 4. juli da fem personer omkom i helikopterstyrten i Hardanger.
- Les også:
- Les også:
- Se kart og illustrasjon av helikopteret: Her skjedde det
– Det er et veldig utbrent vrak, og det betyr at det kompliserer arbeidet vårt vesentlig, sier Halvorsen.
Vitneforklaring kan bli avgjørende
Halvorsen tror det vil ta flere måneder og kanskje ett år før de kan vite hva som skjedde den skjebnesvangre dagen 4. juli. Innen ett år må havarikommisjonen minst levere fra seg en foreløpig rapport.
– Så langt, så vet vi ikke så mye. Vi er i ferd med å samle fakta, og det er disse vi etterhvert vil legge sammen for å konkludere med det vi mener var historien, sier Halvorsen.
Han sier vitneforklaringer vil være spesielt avgjørende siden det er så få materielle rester å lete etter forklaring i.
Kåre Halvorsen sier vitneforklaringer kan bli avgjørende siden det er vanskelig å finne spor i vrakrestene.
Foto: Camilla H. Wernersen / NRKMotor kan bli sendt til Frankrike
Halvorsen trekker fram både motor, rotor, girboks og halen som mulige utgangspunkt for kommisjonens undersøkelser.
Han sier det kan bli aktuelt å sende deler av helikopteret av sted til andre spesialister. Allerede har de vært i kontakt med produsenten av helikoptermotoren, via den franske havarikommisjonen.
– Det er litt tidlig å ta stilling til, men det kan bli aktuelt å sende avgårde motoren til den franske produsenten for å vurdere tilstanden da ulykka inntraff, sier Halvorsen.
(Saken fortsetter under bildet)
Selv om det er litt tidlig å si, sier Halvorsen at det vil være naturlig at motoren blir en av delene som skal granskes nøye.
Foto: Camilla H. Wernersen / NRKHan ønsker ikke å kommentere teorier om årsak eller hendelsesforløp, men innrømmer at de har gjort seg visse tanker allerede.
– Ut fra bildene fra ulykkeststedet så tyder brannmønsteret på at det har vært en kraft som har vært foroverrettet. Det vil si at helikopteret har hatt en hastighet fremover. Mer enn det kan vi ikke si på nåværende tidspunkt, sier Halvorsen.
Helikopterulykken i Hardanger er den verste på fastlandet i norsk historie.
- Les også:
- Les også:
Identifikasjonsarbeidet avsluttet
Alle de fem omkomne er nå formelt identifisert.
– Arbeidet med identifiseringen er gjort av Gades institutt i Bergen og kriminalteknikere fra politiet, opplyser etterforskningsleder Bjørn Inge Aarsand i Hardanger.
Dette betyr at politiet nå har frigitt de omkomne, slik at de pårørende nå kan begynne å planlegge begravelse.
Havarikommisjonen har torsdag ettermiddag hatt samtaler med de nærmeste pårørane som var øyenvitne til helikopterulykka.
Kommisjonen skal etter planen avslutte arbeidet sitt i Kinsarvik i dag.