Hopp til innhold

9. klassinger kan ikke lese

Ny undersøkelse viser at mer en hver femte niendeklassing i Bergen ikke kan lese.

Lekser

ILLUSTRASJONSBILDE

Foto: CORTIER CLAUDE / BENELUXPIX//MAXPPP

– Det er ganske mange elever som har store problemer med å lese og skrive selv om de har gått her i 10 år. Det er helt utrolig, sier lærer ved Årstad videregående skole i Bergen, Inger Moe.

Det er NRK Brennpunkt i samarbeid med Bergen kommune som har gjennomført undersøkelsen som blant annet viser at mange sliter med lesingen. Tallene gjelder etnisk norske elever, og det er guttene som har de største problemene.

– Det er klart at noe må gjøres, sier skolebyråd i Bergen Fillip Rygg.

– Dette er en utfordring

– Selv om vi bruker mye penger og mye tid, så sender vi barna våre ut fra norsk skolen med mangel på helt grunnleggende ting. Dette er ikke bare en utfordring for oss i Bergen, dette er en utfordring for hele landet, sier han.

I 1994 kom Reform 94, som gav alle elever rett til plass i videregående skole. I de påfølgende årene innførte myndighetene nye reformer, som L97 og Kunnskapsløftet, som skulle øke kvaliteten i norsk skole. Men i løpet av denne perioden har myndighetene aldri sjekket hvordan reformene virker.

– Kan stå med 2 i norsk

I følge utdanningsforbundet kan en person gå gjennom ungdomsskolen uten å kunne lese, men likevel få ståkarakter i norsk.

– Lese er jo en grunnleggende ferdighet som du skal kunne ha i alle fag. Og vi gir jo ikke karakterer i ferdighet, sier leder i Utdanningsforbundet Mimi Bjerkestrand.

Men kan du få karakteren 2 i norsk uten å kunne lese?

– Det tror jeg du kan, sier hun.

Tester elevene

– Dette er tall som vi har kjent til i noen år. Og det er klart at tallene er altfor høye. Det er klart at dette er tall vi i norsk skole ikke kan leve med, sier opplæringsdirektør i Hordaland fylkeskommune Svein-Erik Fjeld.

Skolene får problemer når det kommer mange elever som har store lesevansker.

– Vi forsøker å finne ut av dette hver høst ved å teste alle elevene. Så setter vi i gang tiltak for dem som trenger det, men det er ganske vanskelig å ikke kunne lese, sier han.

Hvordan er det mulig at hver femte niendeklassing ikke kan lese?

– Det er vel ingen stor hemmelighet at dette arbeidet burde vært startet før. Jeg tror vi burde starte denne treningen alt i barnehagen, sier han.

MER OM DETTE KAN DU SE I BRENNPUNKT PÅ NRK1 TIRSDAG KVELD.