Ektemannen til Anne Bogsnes, Bjørn Otto Rønning, ble rygget over og drept i en ulykke i Ulvintunnelen på Eidsvoll i 2013.
62-åringen stod 200 meter inne i tunnelen, da han ble påkjørt av en ryggende lastebil. Senere konkluderte Arbeidstilsynet med at sikkerheten hadde vært for dårlig.
Han er bare en av mange som har mistet livet på en byggeplass de siste årene. Siden 2009 har 65 mennesker mistet livet i ulykker i bygg og anlegg, viser nye tall.
Som NRK fortalte forrige uke, var seks av 31 dødsfall i arbeidslivet i fjor, i byggebransjen.
Et uhell
I går kom dommen som frikjente kollegaen som kjørte ned Rønning for uaktsomt drap. Bogsnes ønsker seg strengere konsekvenser etter slike uhell.
– Tallet på omkomme i arbeidsulykker er for høyt, og det sier noe om at det burde gjøres noe. Det burde gis strengere straffer til arbeidsgivere etter ulykker, sier Bogsnes.
Tingretten på Øvre Romerike mente ryggeulykken var et uhell. Det er uvisst om påtalemyndigheten kommer til å anke saken.
- Les også: 31 personer døde på jobb i 2015
– Jeg mener dommen er riktig. Sjåføren har ikke brutt veitrafikkloven på uaktsomt drap, sier forsvareren. Han er ikke glad, men syns det er godt å være ferdig med en tung prosess, Jørund Lægland.
Får ikke streng straff
Advokat og tidligere politijurist Per Kristian Haaland har mange års erfaring med ulykker innenfor byggebransjen. Han mener byggebransjen har mye å lære av offshore når det kommer til HMS.
– Det største problemet i bygg og anlegg er at man gjør for lite risikovurderinger over det som kan gå gale på en anleggsplass. I offshore er man flinkere med å lage analyser på dette, sier Haaland.
Jon Sandnes, administrerende direktør i Byggenæringens Landsforening, mener det er et tall man ikke kan leve med.
– For dårlig risikovurdering er et område vi selv har pekt på. Vi må bli flinkere til å jobbe med helse, miljø og sikkerhet i hvert enkelt prosjekt. Det er også helt nødvendig å ha kompetanse og forståelse for arbeidet som skal gjøres, sier Sandnes.
Byggenæringen vedgår at det går tregt
Han erkjenner at de kan gjøre mer for å komme ut av trenden.
– Det er riktig at vi har mye å lære av offshorevirksomheten, men jeg tror også vi skal ta med at denne virksomheten har et helt annet kostnadsbilde, sier han.
Les også: Dette er de farligste yrkene