Flertallet i Stortinget går inn for å fjerne den såkalte nettolønnsordningen. Dermed får Fjordline 60 millioner kroner i økte utgifter.
Politikerne mener fergenæringen ikke bør ha særfordeler fremfor andre næringer som reiselivsbransjen.
Etter 2006 kan derfor 500 ansatte i Fjordline bli erstattet av billig utenlandsk arbeidskraft. - Dette gjør det umulig for oss å drive videre med norske sjøfolk, sier informasjonsdirektør i Fjordline, Atle Kvamme.
-Det er en tragedie dersom nettolønnsordningen opphører, mener Olav Akselsen. Foto: Scanpix.
Tragedie
De to siste årene har Norge hatt nettolønnsordningen, der staten dekker deler av lønnen til norske sjøfolk. Leder i næringskomiteen på Stortinget, Olav Akselsen i Arbeiderpartiet, har vært en av de fremste talsmennene for ordningen.
- Dette er en tragedie, mener han.
- Å kutte ut ordningen betyr at norske ferjerederlag skal ha mye dårligere vilkår enn eksempelvis norske og danske, og dermed gir vi et signal om at denne aktiviteten skal vi ikke ha. Det er trist, sier Akselsen.
Fordel med norske sjøfolk
Atle Kvamme bekymrer seg imidlertid ikke for Fjordline sin fremtid. - Som rederi vil nok vi eksistere også i fremtiden, for vi kan drive billigere og hente folk fra utlandet. Men det er soleklart at det vil være en fordel for oss å ha en stor stamme norske sjøfolk, sier han.