Hopp til innhold

100 meter langt og 21 meter bredt – prislapp 1,5 milliarder kroner

Norges nye forskningsfartøy «Kronprins Haakon» er et av verdens mest avanserte fartøy i sitt slag. – Dette er Playstation pluss, sier kapteinen.

«Kronprins Haakon»

FORSKNINGSSKIP: «Kronprins Haakon» er klar for å få forskere ut i polområdene.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Det supermoderne forskingsskipet ligger nå til kai i Bergen, men planen er at det skal revolusjonere norsk havforsking i nordområdene. Forskerne skal hjelpes til å finne ut mer om havet rundt polområdene; Arktis og Antarktis.

– Godt å ta det i bruk

Kaptein Karl Robert Røttingen startet sin karriere til sjøs som 16-åring. Nå kan han stolt vise frem sin nye arbeidsplass hvor det meste styres med en joystick, og det hele føles som å spille tv-spill.

– Det er jo som Playstation pluss dette. Jeg har vært med på prosjektet i 4 1/2 år, så det skal bli godt å ta det i bruk.

– Det er et utrolig viktig verktøy både for havforskning, polarforskning og klimaforskning. Dette er en gledens dag, sier Sissel Rogne direktør ved Havforskningsinstituttet i Bergen som skal drifte fartøyet.

Det eies av Norsk Polarinstitutt og polarforskningen ved Universitetet i Tromsø blir den største brukeren.

Karl Robert Røttingen

STYRHUS: Kaptein Karl Robert Røttingen er klar for å ta i bruk det nye fartøyet.

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

Ønsket med fartøyet er at det skal bidra til ny kunnskap om blant annet hva klimaendring og issmelting gjør med livet i havet.

Forskningsskipet er utstyrt med helikopterhangar med plass til to helikopter. Det kan seile i 65 døgn uten påfyll av drivstoff, og er konstruert for å bryte seg gjennom is i verdens mest hardføre strøk. Totalt kan 55 personer være om bord med mannskap, forskere og studenter.

– Det gjør at vi kan bruke fartøyet gjennom hele året. Vi kan gå lenger opp i isen, og vi kan gå på nye områder.

Flere uker hjemmefra

Sissel Rogne, direktør i Havforskingsinstituttet

GLAD: Sissel Rogne direktør ved Havforskningsinstituttet er spent på hva det nye fartøyet kan gi av svar.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Mannskapet må regne med lange tokt og flere uker hjemmefra.

– Det blir en livsstil, ungene vet ikke om noe annet. Det er ikke kjekt den dagen du reiser, men desto kjekkere den dagen du kommer hjem, sier Røttingen.

Næringsminister Monica Mæland mener det er viktig å få god kunnskap ut av det arbeidet som skal gjøres om bord.

– Skipet koster mye penger, men det er jo en veldig viktig investering. Dette er et skip som skal gi oss mye kunnskap og i tillegg mulighet til å forske og utvikle oss videre.

«Kronprins Haakon» ble sjøsatt i Italia i februar. Det skal ha hjemmehavn i Tromsø og døpes i mars. Etter planen skal det på sitt første tokt i løpet av 2018.