Førstkommende mandag øker snikegebyret fra 750 til 1150 kroner på Bybanen i Bergen. Det er ikke uten grunn.
– Jeg reiser med Bybanen hver dag og det er veldig viktig for meg å betale når jeg kjører kollektivt. Men det overrasker meg ikke at noen ikke vil betale, sier passasjer Tina Mathiassen til NRK.
– Hvorfor tror du folk sniker?
– Noen bryr seg ikke, andre føler tilbudet ikke er verdt å betale for. Men da blir det heller ikke noe bedre, sier damen på bybaneperrongen på Danmarks plass.
Mener det er greit å snike
I en ny holdningsundersøkelse utført av TNS Gallup svarer 1 av 20 at det er sosialt akseptabelt å snike:
- 5 prosent av de spurte svarer at de er helt eller ganske enige i at det er sosialt akseptert i deres vennekrets å snike.
- 76 prosent svarer at de er helt uenige.
- 15 prosent er ganske uenige.
Med andre ord oppfatter 91 prosent av befolkningen det som sosialt uakseptabelt å snike.
35 prosent av de spurte er helt eller delvis enige i at det er mer sniking nå enn før.
Anslår tapet til 20 millioner
I andelen av befolkningen som reiser kollektivt hver 14. dag eller oftere, svarer 76 prosent av de over 60 år at det er helt uaktuelt å reise uten gyldig billett. Bare 39 prosent av dem under 30 år svarer det samme.
Hør reportasjen: Slik forklarer folk at de sniker:
Forsiktige beregninger fra Skyss viser at de taper store penger.
– Hvis vi regner at én person på hver av våre 5000 daglige avganger sniker, gir det oss et tap på 20 millioner kroner i året. Det er penger vi trenger, sier salgs- og markedssjef Hanne Alver Krum i Skyss.
En av ti uten billett
16. november ble det gjennomført storkontroll i Bergen. 2842 passasjerer over hele byen ble sjekket, og 258 ble tatt uten billett.
Selv om Skyss ikke har 100 prosent oversikt over hvor mye de taper på snikerne, er det snakk om store summer. Fra nyttår setter selskapet inn 300 ekstra avganger hver dag, og prislappen på dette er cirka 35 millioner kroner.
For ordens skyld: Selv om snikegebyret stiger til 1150 kroner, kan du slippe unna med 950 kroner om du gjør opp for deg på stedet.
– Vi øker gebyret, men det viktigste er ikke størrelsen på gebyret, men holdningene til de som reiser. Målet vårt er at alle som reiser med oss skal betale for det, sier Krum.