- Hagland utviste en verdensmester-holdning. Det er en farlig holdning, sa aktor, statsadvokat Eirik Stolt-Nielsen, da han startet sin prosedyre i Sleipner-saken mandag.
Både rederiet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipselskap (HSD) og kaptein Sverre Johan Hagland ble i fjor frifunnet i Sunnhordland tingrett. Dommen ble anket. Under sin prosedyre i Gulating lagmannsrett gjentok aktor at kapteinen må dømmes for uaktsomhet.
Uaktsomhet
Kapteinen målte ikke avstand til land. Han hadde heller ikke oppgitt noen seilingsplan til styrmannen før de satte kursen fra Haugesund og nordover.
- Dermed visste ikke styrmannen hvilke kontrollpunkter han skulle bruke, påpekte Stolt-Nielsen. Han konstaterte at hurtigbåten "Sleipner" på ett eller annet tidspunkt er kommet ut av hvit sektor fra Håskru fyr og dermed inn i urent farvann. Hagland utviste åpenbart uaktsomhet, mener aktor.
- Burde redusert farten
Hagland er tiltalt for å ha utvist uaktsomhet da hurtigbåten "Sleipner" forliste ved Store Bloksen utenfor Haugesund for snart fire år siden. Stolt-Nielsen mener at kravet til aktsomhet for en hurtigbåtkaptein er stor.
- Hva ville vært aktsomt i en tilsvarende situasjon, spurte aktor.
Han ga så en beskrivelse av hvordan kapteinen skulle opptrådt 26. november 1999. Han mener Hagland skulle målt avstand til land. I så fall ville han visst hvilken kurs han holdt. Han skulle dessuten redusert hastigheten da han ikke fant Bloksen på radaren.
- I sekundene før grunnstøtingen ser han ikke Håskru. Han ser i radaren. Det gjør også styrmannen. Hvem er det da som styrer? Han skulle redusert hastigheten. Det er summen av uaktsomhet, sa aktor. Stolt-Nielsen fortsetter sin prosedyre mandag ettermiddag.