15 NYE: Stortinget har vedtatt femten nye bompenge-finansierte veiprosjekter.
Foto: Christine Lensberg / NRKEn gjennomgang NRK har gjort av femten nye bompengeprosjekt vedtatt av Stortinget viser at bilistene må ut med over seks av ti vegkroner, ca. 15 milliarder av totalt 25 milliarder kroner. Men renter og driftskostnader gjør at den reele bompengeandelen blir enda høyere.
LES OGSÅ:
|Samlet må bilistene ut med mer enn seks av ti veikroner på de 15 nye bompengeprosjektene som er vedtatt av Stortinget. Det er før renter og driftskostnader er tatt med i betraktningen.
Reagerer på Bømlo-regning
Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) mener bompengeandelen nå er så høy at det ikke lenger kan kalles et reellt spleiselag.
- Dette er tvangskjøp av vei på avbetaling. Renter og driftskostnader gjør at samlet innbetaling fra bilistene nærmer seg beløpet som prosjektet koster å bygge, sier Sortevik til NRK.no.
- Jeg er bekymret over at en stadig større del av regningen havner hos bilistene, sier Bømlo-ordfører Inge Reidar Kallevåg (H).
LES OGSÅ:
Rommetveit: - Helt greit
Kommunen i Sunnhordland har et av de femten nye prosjektene. Veiene i øykommunen skal rustes opp for vel én milliard kroner, anleggsarbeidet er allerede i gang øst for kommunesenteret Svortland. I utgangspunktet skal veibrukerne ta 65 prosent av regningen.
Stortingsrepresentant Magne Rommetveit (Ap) mener derimot den høye andelen ikke er noe problem.
- Når en ser de gode resultatene, synes jeg det er rett og helt greit, sier Rommetveit til NRK.no.