Fredriksen arbeider med en doktorgrad ved det juridiske fakultet ved UiB, og temaet handler om hva som skjer når sharianormer møter norsk familierett.
Hun har sett på 120 dommer fra norskedomstoler der minst en av partene er muslim.
- Jeg har sett at en del av argumentasjonen som blir brukt av partene ofte bygger på islamsk rett, sier Fredriksen til
Ser ikke snik-islamisering
Det kan for eksempel gjelde ekteskapsavtaler inngått i muslimske land, der en av partene mener avtalen må legges til grunn i norsk rett.
- Det kan for eksempel være strid om hvem som har rett til å kreve skilsmisse, sier Fredriksen.
Hun har imidlertid ikke funnet spor av det Fremskrittspartiets formann Siv Jensen kaller snik-islamisering i domstolene.
- Som regel blir ikke referansene til sharialovene oppfattet av dommere og advokater i det hele tatt, sier Fredriksen.
- Det er nok lite kunnskap
Fredriksen mener dette er et problem, ikke fordi dommerne skal la seg styre av sharia, men fordi de ikke forstår hva som er grunnlaget for konfliktene de skal dømme i. Kunnskap om sharia bør derfor bli en del av pensum på jusstudiet, konkluderer Fredriksen.
Dommerforeningen mener utspillet er interessant.
- Generelt er det en stor fordel for en dommer å ha en bred samfunns- og kulturforståelse. Det bør også omfatte flerkulturelle problemstillinger. Det er nok lite kunnskap blant norske dommere om sharia i dag, sier foreningens leder Nils Asbjørn Engstad.