Hopp til innhold

- Best å fryse ned

Svensk firma mener de har den perfekte løsningen for ubåtvraket ved Fedje.

 U-864
Foto: Geoconsult

- Vi er veldig sikre på frysemetoden for å få opp ubåten, sier Susanne Rostmark i det svenske firmaet Frigeo til NRK Hordaland.

Hennes firma har lagt metoden frem for Kystverket og aktuelle hevingsselskap. Kystverkets rapport nevner ikke denne metoden og Frigeo har ikke fått tilbakemelding fra noen av selskapene.

- Ubåten er jo uhyggelig tung. Kan en isblokk stabilisere en slik båt hvis den skal heves?

- Ja, det kan den, fastslår Rostmark.

- Kan hente ut beholderne

Rostmark mener det aller enkleste vil være å la ubåtvraket ligge igjen på bunnen og bare heve de potensielt farlige beholderne med kvikksølv. Det vil de gjøre med en slags istunnel inne i vraket. Tunnelen skal hindre at vraket raser sammen mens beholderne hentes ut.

- Det finnes jo ikke noen interesse for at ubåten skal heves. Førsteprioriteten er beholderne. Og er de i dårlig forfatning så kan man fryse dem ned, forklarer hun.

Hever alt eller ingenting

Kystverket sin prosjektleder for ubåtvraket ved Fedje, Hans Petter Mortensholm, sier det ikke er aktuelt å hente opp beholderne alene. Enten skal hele ubåten heves, eller så skal den dekkes til.

- Vi tror også veldig på frysemudring. Bestemmer man seg for heving, kan vi inkludere denne metoden, sier prosjektlederen.

LES OGSÅ: