Olav Lognvik
Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Hyller dataspill med tegneserie

OPPEGÅRD (NRK): Olav Lognvik brukte seks år og flere hundre tusen kroner på dataspillet fra barndommen. Han hadde en baktanke.

– Her er det en sjanse. Ett produkt. Og det skal smelle!

Olav forteller om tanken bak tegneserien som hyller dataspillet han oppdaget på midten av 90-tallet: UFO: Enemy unknown.

– Jeg var bare solgt fra første øyeblikk. Det var en fantastisk opplevelse.

Spillet ble lansert i 1994. I dag virker grafikken like moderne som bobledressene fra Lillehammer-OL. Den gang var spillet revolusjonerende.

Olav mener det skyldes at det både er et strategispill og et taktisk spill. Han sammenligner det med brettspill som sjakk og RISK.

I spillet er jorda invadert av fiendtlige romvesen. Spilleren er en del av en global kampstyrke, X-COM, som skal kjempe mot de utenomjordiske.

UFO: Enemy Uknown

STRATEGI OG TAKTIKK: I spillet UFO: Enemy Uknown skal man etablere baser, bygge opp tropper og drive forskning.

Foto: Thomas Nikolai Blekeli / NRK
Axis & Allies

Olav Lognvik og kameratgjengen samlet for å spille brettspillet Axis & Allies på slutten av 90-tallet.

Foto: Privat

ISDN og Tolkien

Olav Lognvik vokste opp i Rauland i Telemark. Interessen for fantasy og science fiction startet med at moren leste "Hobbiten" av J.R.R. Tolkien til søskenflokken.

Han var interessert i både tegneserier og brettspill. Så fikk han sin første PC.

– Jeg hadde fått min første PC som hadde maskinkraft som en kalkulator. På den tiden kjøpte vi spillblad som kom med disketter eller CD-er med prøveversjoner av forskjellige spill.

Torgeir, Harald og Olav Lognvik

Brødrene Torgeir, Harald og Olav Lognvik samlet foran PC-skjermen i Rauland.

Foto: Privat

Det var slik han oppdaget X-COM-spillene. Snart satt han på gutterommet og engasjerte seg i nettforum for å diskutere taktikk med andre interesserte.

– Da hadde vi fått ISDN som var veldig fancy. Det gløda i telefonledningene, forteller han.

GAME OVER

Olav logget egentlig aldri ut av nettforumene. Men for X-COM-spillene gikk det dårligere. Piratkopiering var utbredt. Spillet solgte ikke godt nok.

Olav Lognvik, sønnen Eirik og Pedro Bento

Olav Lognvik, sønnen Eirik og portugisiske Pedro Bento.

Foto: Privat

Selskapet som produserte spillene gikk konkurs. Produsentene som overtok rettighetene sluttet å gi ut nye versjoner av spillet.

Men spillet hadde fremdeles en lojal fanbase som jevnlig diskuterte X-COM i spillforum på nett.

Det var her Olav og Pedro Bento begynte å snakke sammen. Olav omtaler Pedro som en enda ivrigere X-COM-spiller fra Portugal.

Sammen tok de beslutningen om å lage en hyllest til spillet. Noe som kunne skape oppmerksomhet. Og kanskje få produsentene til å lansere spillet på nytt.

Manus X-COM: Deep Rising

SOM ET FILMMANUS: Historien i tegneserien er skrevet ned som om det var et manus til en film.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

De bestemte seg for å lage en interaktiv X-COM-tegneserie på nett.

LEVEL 1

– Vi visste at for å få oppmerksomhet på det her, så kunne vi ikke produsere noe som var en helt ok tegneserie.

Hverken Pedro eller Olav visste nok om hva som kreves for å lage tegneserie. Det skulle bli en lang og kostbar læringsprosess.

Plasmarifle

PLANLAGT TIL MINSTE DETALJ: Konsepttegning av en plasmarifle brukt i tegneserien.

Foto: Fra Deep Rising: A tribute to X-COM

De diskuterte seg fram til den grafiske profilen de ønsket seg, og de satte opp et budsjett for prosjektet.

Deretter begynte de å kontakte personer som kunne skrive historien, lage storyboard, komponere musikk, lage konsepttegninger og tegne det endelige sluttproduktet.

– Vi ønsket ideelt sett noen som var involvert i den originale spillserien. De er investert i det på et annet nivå enn de som aldri har tatt i det før.

Storyboard X-COM: Deep Rising

De første skissene, storyboard, til tegneserien.

Foto: Fra Deep Rising: A tribute to X-COM

Globalt samarbeid

Komponisten John Broomhall fra England har laget musikk til X-COM og andre dataspill. Han tok oppdraget med å lage musikk og lydeffekter som skulle følge leseren gjennom tegneserien.

– Det er annerledes å lage musikk til en tegneserie der bildene er statiske. Det største problemet er få musikken og lydeffektene til å passe sammen med det som skjer i rutene.

Broomhall sier han har latt seg inspirere av det grafiske uttrykket i tegneserien. Han mener sluttproduktet har blitt en flott hyllest til X-COM-spillene.

I tillegg til engelske Broomhall har det vært bidragsytere fra Singapore, USA, Canada og Argentina. Og med folk i ulike tidssoner har kommunikasjonen og arbeidet tatt lang tid.

Olav lever et travelt familieliv, med samboer og to små barn, så arbeidet med tegneserien har foregått på toget til og fra jobb, i pauser og ledige stunder på kveldstid.

Blyanttegninger til den digitale tegneserien X-COM: Deep Rising

Blyanttegninger til den digitale tegneserien X-COM: Deep Rising.

Foto: X-COM: Deep Rising

Får ikke tjene penger

Olav forteller at det har vært flere tegnere inne i bildet, men at de har måttet forlate prosjektet underveis. Det har både forsinket og fordyret prosessen.

– Noen av dem vil vel si at det har vært mye flisespikkere, men vi hadde en visjon om hva vi ville oppnå. Ingen av oss er glad i å levere 90 prosent. Vi vil ha det så nært hundre prosent som overhodet mulig. Koste hva det vil i tid og penger.

Olav og Pedro har investert flere hundre tusen kroner i prosjektet. Det er penger tatt fra egen lomme.

– Jeg kunne nok kjørt en veldig mye finere bil og hatt noen finere ferier hvis jeg ikke hadde hatt dette prosjektet.

De har heller ikke lov til å tjene penger på prosjektet siden de ikke har inngått en kommersiell avtale med selskapet som eier rettighetene til X-COM-spillene.

– Vi hadde ikke noe ønske om å tjene penger. Det var for å få tilbake spillserien. Og det var en gave til community'en.

Dedikerte tilhengere

Rune Håkonsen - Filmpolitiet

Rune Håkonsen i Filmpolitiet.

Foto: Erlend Laanke Solbu / NRK

Rune Håkonsen i NRKs Filmpolitiet, sier at X-COM-spillene har hatt en liten, men dedikert tilhengerskare som har holdt spillene tilgjengelig og i live.

I perioden mellom 2001 og 2012 lå hele franchisen brakk, og i denne perioden var det kvaliteten og gjenspillbarheten i de første spillene fra 90-tallet som holdt interessen oppe.

Han ser på UFO-serien, som i dag er kjent under navnet XCOM, som en definerende spillserie.

– Turbaserte strategispill hadde allerede etablert seg, men med UFO-spillene kom spillerne nærmere slagmarken og med større direkte taktisk ansvar for utfallet av historien.

Hvor vanlig er slike fan-prosjekt og hyllester til spill?

– I takt med den enorme veksten i spillinteresse de siste 20 årene, har også fanprosjekter og hyllester vokst frem i enormt tempo. Spillkulturen er visuelt sett ekstremt rik, og har popularisert nye retninger innen fankultur som cosplay og nye former for fanfiction. Dette prosjektet faller i den siste kategorien, men skiller seg ut med både profesjonaliteten i arbeidet og grundigheten i produksjonen.

FERDIG PRODUKT: Deep Rising: A tribute to X-COM

FERDIG SIDE: Deep Rising: A tribute to X-COM

Foto: Jon McCoy

MISSION ACCOMPLISHED

12. januar 2016 var prosjektet i havn. Tegneserien ble publisert på nettsiden comic.strategycore.co.uk.

Olav sier han har fått mange positive tilbakemeldinger på hyllesten. Samtidig fikk han og andre X-COM-fans oppfylt et annet ønske underveis.

I 2012 ble det lansert en ny versjon av spillet som ble en stor suksess.

– Antagelig jobbet produsentene med spillet samtidig som vi startet med tegneserien, men det kunne jo ikke vi vite.

Olav er uansett fornøyd med at spillserien er vekket til live igjen. Og om noen uker kommer det neste spillet: XCOM 2.

– Er du klar for å lage en ny tegneserie da?

Olav smiler og rister på hodet. Prosjektet har kostet mye. Det blir dette ene, ingen nye.