• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Humor
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Agder
  • Innlandet
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oslo og Viken
  • Rogaland
  • Troms og Finnmark
  • Trøndelag
  • Vestfold og Telemark
  • Vestland

Temasider

  • NRK Humor
  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

  Vestfold og Telemark

  • TV
  • Radio Vestfold
  • Radio Telemark
  • Tips 03030

Vy stuper på omdømmemåling etter navneskiftet

Togselskapet Vy bruker 280 millioner kroner på utviklingen av det nye navnet, men det tidligere NSB stuper på en fersk omdømmeundersøkelse.

Vy-toget

Vy stuper på omdømmemåling. Selskapet er ikke overrasket.

Foto: Snøhetta

Kilde: NTB

Publisert 01.07.2019, kl. 14.10
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 01.07.2019, kl. 14.10

Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

– Gjennom de 12 årene i BrandIndex har vi ikke sett maken til dropp som følge av dette. Vi tenker at dette er tidenes omdømmefall basert på et navneskifte, sier analysesjef Per Ståle Ekrol i YouGov til Kampanje.

Selskapet gjør løpende målinger og undersøkelser av over 250 merkevarer i Norge og deres omdømme blant det norske folk. Selv om NSB alltid har slitt på omdømmemålinger, faller Vy markant på alle parameterne – anbefaling, inntrykk, omdømme og tilfredshet.

Drastisk fall

– Vy har engasjert den menige nordmann, og det i negativ retning. Hardest går det ut over ambassadør-scoren «Recommend» (Anbefaling). Det å anbefale et merke er én av de sterkeste lojalitetsparameterne, sier Ekrol.

Index-scoren som måler snittet av inntrykk, kvalitet, verdi for pengene, rykte som arbeidsgiver og anbefaling, faller fra 12,3 til 0,9. Både inntrykk og omdømme faller til negativ score, noe betyr at folk flest vil være flaue over å jobbe i Vy, samtidig som de har et dårlig inntrykk av selskapet, skriver Kampanje.

Motstand

Hos Vy er man ikke overrasket, og trenden gjenspeiles i selskapets egen omdømmeundersøkelse.

Ny logo på Vy-togene

NSB: Selskapet skiftet navn til Vy våren 2019, og betyr «utsyn og utsikt». I tillegg til nytt navn skal også togene, bussene og uniformene få ny drakt.

Foto: David Krekling / NRK

Les også: Gjorde storeslem i Norge – får kritikk i Sverige

– Med så mye negativ medieoppmerksomhet rundt navneskiftet og organiseringen og konkurranseutsettingen av norsk jernbane, er det naturlig at det smitter over på folks inntrykk av selskapet. Vi har nok også blitt symbolet på hele jernbanereformen i denne saken, og motstand mot endring ligger i folks natur, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy, Elin Myrmel-Johansen.

Les også: Derfor skifter NSB navn til Vy

Publisert 01.07.2019, kl. 14.10
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

NRK anbefaler

Funn om for tidlig fødte vekker oppsikt

Rømte for å drepe – fordi det ga lengst straff

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark

– I praksis blir grensen stengt for alle som ikke bor i Norge

Mølledammen 9

Innrømmer vennetjenester: – Breili var fremme med blyanten med en gang

Bilde av Morten Fon tatt i et Teams-møte. Du ser ham på en skjerm.

Slik leder han kontorer i mer enn 100 land

NRK Vestfold og Telemark

  • Telefon Porsgrunn:  35 56 02 00
  • Telefon Tønsberg:  33 30 02 00
  • E-post:  telemark@nrk.no
  • E-post:  vestfold@nrk.no
  • Distriktsredaktør:  Stig Bolme
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030 Nyhetsbrev

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2021 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal