Tidligere måtte du nemlig selv ta regninga for å bli kvitt den gamle campingvogna, motorsykkelen, mopeden, bobilen eller lastebilen.
Etter at ordningen ble innført i 2018, får du nå 3000 kroner for å levere inn campingvogner og bobiler til vraking. Det samme gjelder vanlig personbil.
For lastebiler er summen 5000 kroner, mens du får 500 kroner for å levere inn mopeder og motorsykler.
Forfalt i naturen
Etter at reglene ble endret, er det levert inn rundt 5700 campingvogner i Norge.
Tidligere var dette nærmest sjelden vare for bilopphuggerne, da eierne selv måtte betale for vrakingen. Den regninga var det bare et fåtall som ønsket å ta.
Dermed ble de gamle vrakene ofte stående og forfalle på privat grunn, eller ganske enkelt dumpet i naturen. Mange kommuner fikk klager.
Stor pågang
Biloppsamlere har ikke plikt til å ta imot de kjøretøyene det er innført vrakpant for. Det anbefales derfor å ta en telefon på forhånd.
Hos Porsgrunn bilopphugging er svaret imidlertid ja, og her merker de den nye ordningen godt.
Daglig leder, Martin Halvorsli Arntsen, anslår at de har fått inn rundt femti vogner i løpet av et drøyt år.
– Dette er veldig bra. Her blir de tatt hånd om på en ordentlig måte. Ellers ville de jo bare blitt stående og forfalle, sier han til NRK.
Etter innlevering strippes vognene for alt som kan gjenvinnes, før farlig avfall blir fjernet og behandlet på riktig måte.
Kasserte vogner
Anne Berit Steinseth, daglig leder ved Renovasjon i Grenland, synes tiltaket er flott.
– Jeg har sett mange campingvogner stå rundt der de ikke hører hjemme. Særlig de gamle campingvognene inneholder en del uheldige stoffer. Blant annet KFK i isolasjonsmaterialet, en gass som ble forbudt for mange år siden, sier hun.
– Ikke bare inneholder vognene en del ting som ikke hører hjemme i naturen, men det er jo også visuelt forsøplende.
Kjørbar?
Ett problem dukker imidlertid opp, om vognen din er ordentlig mett av dage.
– Utfordringen er at en del av de eldre campingvognene ikke er kjørbare på veien. Da koster det en del å få dem fraktet til riktig sted. Et alternativ mange benytter seg av, er å høre med folk som har lastebil om de kan fjerne vogna i byttte mot vrakpanten, avslutter Steinseth.
Miljødirektoratet sier til NRK at det ikke er noen grunn til å fase ut campingvogner før de blir kassert, slik det kan være med gamle forurensende kjøretøy.
Direktoratet har derfor ikke satt noe konkret mål for hvor mange campingvogner de håper blir levert inn som følge av ordningen.