- Det er en relativt vilkårlig bruk av farger, lys, prangende logoer og store skrifttyper, sier byutviklingssjef Olav Risholt.

Denne typen reklameskilt skaper visuelt kaos i Skien (ill.foto)
Det var under et foredrag i Ibsenhuset om estetikk i bysentrum at byutviklingssjef Olav Risholt kom med den kraftige hetsen av næringslivets bruk av reklameskilt..
Risholt sier det finnes både forskrifter og planer for bruk av skilt, men at disse har vært oversett i lang tid.
- Det er den enkelte butikk som har ansvaret for at skiltingen er i henhold til forskriftene, sier han.
Skaper trøbbel
En ting er estetikken, en annen ting er trøbbel med fremkommelighet.
- Det som er et annet stort problem er de skiltene som står løst på fortauene. De skaper betydelige fremkommelighetsproblemer, særlig for funksjonshemmede, mener Risholt.
- Kommer dere til å gjøre noe med dette?
- Vi har lyst til å gå i en positiv dialog med byens næringsliv. Vi har ikke tenkt til å irettesette dem som gjør en dårlig jobb, men heller fokusere på de som gjør en bra jobb, sier Risholt.
Nå vil han gjerne mobiliserer til en dugnad.
Risholt vil ikke si hvem som er verstingene, men oppfordrer heller folk til å gå en tur i byen og se selv. Han tror at det er sentrum som taper på alt kaoset i byen.
- Om det er den enkelte butikk som taper på det er jeg litt usikker på, men at sentrum må betale for dette over tid er jeg helt sikker på. Vi er alle tjent med å ha et vakkert og attraktivt sentrum, mener Risholt.