Frykter mer ruskjøring med Frps førerkort-forslag

Forslaget om å senke aldersgrensen for sertifikat møter motstand fra flere hold.

Henrik Pettersen Sunde, organisasjonen Ung i trafikken

Henrik Pettersen Sunde i Ung i trafikken synes ikke det er en god ide å la 17-åringer ta sertifikat, slik Fremskrittspartiet foreslår.

Foto: Christian Ziegler Remme/NRK

Fremskrittspartiet mener det er tryggere å kjøre bil enn moped eller lett motorsykkel. Det er verken Trygg trafikk eller kjøreskolelærere enige i.

Men forslaget blir tatt godt imot av Thor André Bergestig (17) fra Notodden. Han mener selv at det ikke vil bli noe problem.

– Ikke noe problem

Hver eneste dag kjører Bergestig mopedbil. Men han kan nesten ikke vente til han får lov til å kjøre en ekte bil.

– Vi kan jo kjøre mopedbiler, traktor og mye annet på veiene. Jeg mener at det ikke er noe problem å la oss kjøre biler også, sier 17-åringen.

Bergestig mener at det ikke er noen forskjell på modenheten hos en 17-åring sammenlignet med en på 18.

– Nei, det usle lille året der tror jeg ikke gjør noen forskjell.

Det er kommuniksjonsrådgiver i Ung i trafikken, Henrik Pettersen Sunde, helt uenig i.

– De fleste startet utprøvingen med alkohol rundt 16-17-årsalderen, om de da i tillegg skal få muligheten til å kjøre bil, frykter vi det kan resultere i mer fyllekjøring og flere dødsulykker.

Hvilke problemstillinger er det dere ofte ser i trafikken som omhandler unge?

– De tar ukritiske valg og tenker ikke gjennom konsekvensene, sier Sunde.

Bård Hoksurd med ungdommer på Notodden

FÅR STØTTE: Bård Hoksrud (t.v.) møter Thor André Bergestig og Vegard Sjeland på Notodden. Alle tre er enige i at 17-åringer bør få slippe til bak rattet.

Foto: Martin Torstveit / NRK

Møter motstand

Forslaget om å senke aldersgrensen møter motstand fra flere hold.

Trygg trafikk mener 17-åringer er for umodne, og trekker frem at ungdommer er overrepresenterte i trafikkulykker.

– Det er særlig den aldersgruppa frem mot 24-25 år som er spesielt utsatt, og det har sammenheng med to ting. Det ene er alder og modenhet, og det andre er manglende erfaring, sier Bård Morten Johansen seniorrådgiver i Trygg trafikk.

Et argument for, er at 17 åringer i dag kan kjøre lettmotorsykkel. Hva er din kommentar til det?

– Den aldersgrensa på lettmotorsykkel er også omdiskutert og det er et risikofylt kjøretøy, det. Men vi velger ikke å sette det opp mot hverandre.

Johansen sier videre at nå handler dette forslaget som skal diskuteres om bil, og lettmotorsykkel er tross alt en liten gruppe som ikke vil være aktuelt for så mange.

Ikke overrasket

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) er ikke overrasket over at forslaget til partiet hans møter motstand.

– Det er alltid sånn at det kommer mye motstand mot et nytt forslag, og alle problemene belyses. Jeg synes man bør se mulighetene, sier Hoksrud.

Han legger til at dette er en mulighet vi har innenfor det regel- og lovverket vi har.

– Så dette mener jeg er helt fornuftig, med en god opplæring i bunnen.

Tilbake i mopedbilen sitter Bergestig omgitt av duften fra wunderbaums. Han sier han ikke bryr seg om ulykkesstatistikken.

– Jeg sjøl mener at det kan være litt tilfeldigheter, forklarer Bergestig.

17-åringen tror ulykker hvor ungdommer er involvert ofte hauses opp, kun fordi de er ferske bak rattet.

Mopedbilmafiaen

MÅ VENTE: Først om fire måneder kan Bergestig forhåpentligvis bytte ut mopedbilen med en vanlig bil.

Foto: Martin Torstveit / NRK

Det er gjort endringer i saken etter at den først ble publisert.