– Dette er et fantastisk område, som vi ønsker å ta i bruk i det man gjerne kan kalle folkehelseperspektivet, sier han.
Ordfører i Larvik, Rune Høiseth, vil at jernbanesporet, som har preget vestsiden av Farrisvannet helt siden 1882, skal bli turvei om fire år.
– Vi har valgt å starte et sted og tenke en tursti både for gående, joggende og syklister. Det er en naturlig måte å begynne på, så vi får se underveis i prosessen hvor det ender.
Applauderer forslaget
Nanset idrettsforening, som står bak det populære sykkelrittet Farrisrunden applauder forslaget, sier leder av hovedforeningen, Morten Thunberg.
– Det er ikke til å legge skjul på at vi har hatt det i tankene også i vår forening, sier Thunberg.
– Dette kan bli et spennende alternativ til løpet vårt, der de som ikke er fullt så trent kanskje kan benytte seg av denne strekningen.
Men Larvik kommune har ennå ikke startet planarbeidet.
– Vi er helt i startfasen. Vi har spilt inn våre tanker og ønsker til Jernbaneverket. Det er en omfattende prosess. Blant annet blir etterarbeidet for Jernbaneverket å rydde opp etter seg med tanke på blant annet jernbaneskinner, sier ordfører Høiseth.
– I tillegg er sikring av den gamle traseen et viktig moment oppi det hele.
Spleiselag
Når det gjelder sikringsarbeidet ønsker ordfører Høiseth et spleiselag.
– Når det gjelder kostnadene for sikring og tilrettelegging er spørsmålet hvem som tar den regninga. Vi har ikke kommet dit at vi vet hvordan vi løser det ennå.
Prosjektleder i Jernbaneverket, Lars Tangerås, sier de tar kostnaden med å fjerne sviller og skinner, men at kommunen må betale for å sikre strekningen for turgåere.
– Ifølge Samferdselsdepartementets retningslinjer skal i utgangspunktet Jernbaneverket fjerne alt det jernbanetekniske og legge på lag som er egnet for gående og syklende, sier han.
Penger til dette og sikring er ikke lagt inn i prosjektet.
– Her må det i det tilfellet forhandles om hvem som skal dekke kostnadene, finansiering av de kostnader som må til for å sikre tunneler og gjerde ut mot vannet der det er skråning, sier Tangerås.
Også på telemarkssiden av jernbanetraseen langs Farrisvannet drømmer man om en sykkelsti. Men i Bjørkedalen mellom Oklungen og Eidanger har grunneiere også ønsket deler av traseen tilbakeført til landbruksformål.
Les også: