Hopp til innhold

– Verdier for 123 milliarder, og ingen vet hvem som eier dem

– Det må bli obligatorisk å registrere småbåter i småbåtregisteret.

Hillevåg båthavn i Paradis

Ifølge beregninger utført for Finansnæringens Fellesorganisasjon har lystbåt-flåten i Norge en verdi på 123 milliarder kroner. Kun et lite antall finnes i det frivillige registeret til Redningsselskapet.

Foto: Torunn Westvik Tørneng / NRK

Det mener Finansnæringens Fellesorganisasjon, som har bestilt en grundig rapport om fordelene ved et obligatorisk småbåtregister.

Ifølge deres tall finnes det fritidsbåter til en samlet verdi av 123 milliarder kroner i Norge. Mange er uregistrert. Dermed er det vanskelig å finne ut hvem som eier båten.

Delte meninger

– Skal det være et register så må alle være der, ellers er det ikke noe poeng.

– Det er vel greit at det er som det er, og at folk kan ta ansvaret selv om de skal være i registeret. Jeg liker ikke tvang.

I båtene langs gjestehavnen i Tønsberg er det delte meninger om det bør bli obligatorisk å registrere båten sin i småbåtregisteret.

Ikke i tvil

Tonje Westby

Kommunikasjonsrådgiver Tonje Westby ved Finansnæringens Fellesorganisasjon.

Foto: Finansnæringens Hovedorganisasjon

Kommunikasjonsrådgiver Tonje Westby ved Finansnæringens Fellesorganisasjon er imidlertid ikke i tvil.

– Per i dag er det et frivillig register i regi av Redningsselskapet. Det er bare et lite antall som er i det registeret. Når politiet er ute på sjøen og ser noe mistenkelig, enten at en båt flyter uten fører eller at den har slitt seg, så tar det veldig lang tid for de å finne ut hvem som eier båten, sier Westby.

Organisasjonen har lenge kjempet for å gjeninnføre et obligatorisk småbåtregister.

Omfattende rapport

De har derfor bestilt en omfattende rapport som er offentliggjort i dag, der de mener å ha faktagrunnlag for de positive virkningene av et obligatorisk småbåtregister.

– Det vi synes er oppsiktsvekkende er at vi har verdier innenfor lystbåt-flåten på 123 milliarder kroner i Norge uten at vi vet hvem som eier dem. Det er et problem både i forhold til å forebygge hvitvasking og forsikringssvindel, men også i forhold til politiet. Det gjør det vanskeliger å drive kontroll på sjøen når de ikke vet hvem som eier båtene, sier Westby.

– Kan bli avgjørende

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap)

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg (Ap).

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg fra Vestfold Arbeiderparti sier den nye rapporten om fritidsbåter kan bli avgjørende for å innføre obligatorisk småbåtregister igjen.

– Det viktigste argumentet er likevel sikkerheten et register gir, sier Gullvåg.

Frykter nytt avgiftsregime

Et obligatorisk småbåtregister kan føre til høyere skatter og avgifter for båteiere.

Det frykter leder for Kaldnes Båtforening, Arne Grimsø, som derfor er skeptisk til innføring av et slikt register.

– Det er mange fordeler med et register, men vi som har levd noen år har sett at saker og ting blir brukt som base for et nytt avgiftsregime, og det er jeg ikke spesielt glad for, sier Grimsø.