– Vi ser ved flere ladestasjoner at alle punktene er opptatte, og elbilsalget går veldig opp, så det er absolutt behov for flere ladepunkter, sier Fredrik Haugen, nestleder i Vestfold og Telemark elbilforening.
Ifølge tall fra Elbilforeningen kjørte det 118 621 elbiler på norske veier i utgangen av juni. Det finnes ladestasjoner nesten over hele landet og i snitt deler 13 elbiler på hvert ladepunkt.
Landets beste dekning
Sandefjord, Sarpsborg, Hamar og Oslo kommuner har landets beste dekning av
ladestasjoner, der under 10 elbiler deler ett ladepunkt. Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Asker og Sandnes ligger i andre enden, og må dele 38 og 36 elbiler per ladepunkt. Men selv om Sandefjord har en god dekning, så skal de likevel utvide.
– Vi kommer til å utvide til 30 i løpet av høsten, forteller leder for parkeringsovervåkinga i Sandefjord kommune, Rolf Austad.
– Vi har fått forskrifter fra 1. januar i år som gjelder for hele landet, og der skal det være nok ladeplasser, og det er forskriftsfestet. Så når vi får etablert 30 så kommer vi til å følge med for å se hvordan kapasiteten er, sier han og legger til at det ofte er fullt på ladestasjonene i dag.
Fortsatt mangel på ladepunkter
Elbilforeningen er fornøyd med utbyggingen kommunen skal gjennomføre, men det er likevel ikke nok, mener de.
– Jeg tror kanskje utbyggingen vil hjelpe det kommende året, men at kommunen igjen må bygge ut neste år for å holde tritt med elbilbestanden som øker sterkt, sier Haugen i Elbilforeningen.
Han tror ikke vi skal se bort ifra at elbilsalget vil doble seg de neste årene.
– Av erfaring så ligger utbygging av ladepunkter en del etter elbilsalget, sier han og håper at kommunene følger med på utviklingen.
– Og at de bygger ut kontinuerlig, avslutter Haugen.