Hopp til innhold

Forlanger at NSB skal sette ned prisene

Forbrukerrådet er svært kritiske til NSB, og kaller dem uprofesjonelle. I over fire uker til skal bussen erstatte toget på Vestfoldbanen, men Forbrukerrådet mener løsningen ikke holder mål.

Togkaos i Drammen

Buss for tog i seks uker på Vestfoldbanen har skapt sterke reaksjoner hos pendlerne og andre passasjerer. Nå vil Forbrukerrådet at NSB skal sette ned billettprisene.

Foto: Ingvild Sættem Beltesbrekke / NRK

Buss for tog på Vestfoldbanen har skapt sterke reaksjoner fra pendlerne.

– Jeg er ikke fan av å vente, og jeg er ikke fan av å ikke komme meg hjem etter jobb rett og slett, sier en av dem NRK.no møter.

I fire og en halv uke til må passasjerene fra Skien til Holmestrand ta bussen.

På Facebook og i leserinnlegg i aviser er reaksjonene mange. Dårlig informasjon, forsinkelser, plassmangel og meldinger om at bussjåfører kjører feil.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Elendig på kundeinfo

Forbrukerrådet reagerer sterkt på hvordan NSB har taklet situasjonen.

– Hvor skal jeg begynne, sukker hun tungt. De er dårlige på kundeinformasjon, kundene vet ikke at bussen er satt opp til å gå fem minutter før toget går. Da kommer de jo når toget pleier å gå, og blir sittende og vente i over en time, sier fagdirektør for Samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg til NRK.no.

– De får informasjon om at bussen skal gå fra Drammen, men den ender med å gå fra Holmestrand eller omvendt, fortsetter hun.

– Bør senke prisene
Anne Haabeth Rygg

Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet, sier NSB ikke gir kundene det tilbudet de betaler for.

Foto: Forbrukerrådet

I tillegg mener Forbrukerrådet at NSB er dårlige på logistikken på busskjøringen.

– Det er heller ikke nok busser til å ta unna trafikken.

Forbrukerrådet, som ikke har fått noen offisielle klager på situasjonen på Vestfoldbanen, mener NSB bør senke prisen på billettene.

– De må vurdere å sette ned prisen når de leverer et tilbud som er så mye dårligere enn det kunden har betalt for. Det kommer mange av disse hendelsene fremover, mye mer arbeid fra Jernbaneverket, og det må togselskapene bare innstille seg på, sier hun.

Bussen kjørte rett forbi

På togstasjonen i Tønsberg er meningene delte om NSBs tilbud.

– Det er litt dårlig. Jeg fikk beskjed om at bussen skulle gå om noen få minutter, men likevel kjørte bare bussen rett forbi meg.

– Jeg synes det er veldig greit å bytte litt på buss og tog.

Vil ikke senke prisene

Strekningsleder for Vestfoldbanen, Pål Hansen, avviser kritikken som nå kommer fra Forbrukerrådet.

Pål Hansen

– Vi kommer ikke til å senke prisene, sier Pål Hansen.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, men det er klart at vi kan bli bedre på å avvikle trafikk når vi må sette inn buss for tog. Når det gjelder kritikken om dårlig informasjon har vi sammen med Jernbaneverket annonsert i alle lokalavisene i Vestfold. Vi har forsøkt å nå alle kundene våre, som vi har i en kundedatabase, i et eget kundebrev hvor vi forteller hva som skjer.

Pål Hansen sier det ikke er aktuelt for NSB å senke prisen.

– Pendlere reiser på sin periodebillett, og de har cirka 50 prosent moderasjon på billetten sin. Vi har ikke tenkt til å gjøre noe ytterligere med det, så dette vil gjelde alle kundegrupper.

– Så argumentet om at de ikke får det produktet de betaler for, det er ikke korrekt mener du?

Om det er korrekt eller ikke? Jeg har svart på om vi vil vurdere å senke prisene, og det vil vi ikke, sier Pål Hansen.