Brukollapsen har kostet 30-40 millioner kroner til nå

Det er uvisst hva totalkostnaden vil bli.

Skjeggestadbrua E-18

LIK BRU: Den nye Skjeggestadbrua skal bygges som den gamle, men først må grunnen stabiliseres for å unngå at også den blir tatt av et ras. – Det er det arbeidet vi holder på med nå, sier prosjektleder Arvid Veseth.

Foto: Arvid Veseth, Statens vegvesen

Arbeidene etter brukollapsen på E18 i Holmestrand 2. februar har kostet et sted mellom 30 og 40 millioner kroner.

Til nå er brua i det sørgående løpet sprengt i to omganger, en adkomstvei til rasstedet er bygget og rasområdet er planert. Arbeidet med å stabilisere grunnen nærmer seg slutten.

– Totalsummen må vi komme tilbake til, men arbeidet som er gjort til nå har kostet 30–40 millioner kroner, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Arvid Veseth, til NRK.

21. februar fjernet den første sprengladningen det meste av brua. En måneds tid senere ble ytterligere 70 meter av det sørgående løpet sprengt. Brua i det nordgående løpet var i god nok stand, og fikk stå igjen.

Klokken 14.10 ble Skjeggestadbrua sprengt, etter 10 minutters utsettelse.

SE VIDEO: 2 700 tonn betong gikk i bakken da brua ble sprengt i februar.

70 kilometer kalksementpeler

Arvid Veseth

2016: Prosjektleder i Statens vegvesen, Arvid Veseth, sier at målet er å ha den nye brua ferdig til sommeren 2016.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Fortsatt gjenstår det mye arbeid for at den nye brua skal kunne stå klar før sommeren 2016.

Totalt 70 kilometer kalksementpeler skal ned i grunnen før Vegvesenet begynner å bygge den nye brua til høsten. Det skriver Statens vegvesens internavis, Vegen og vi.

– Vi kommer til å fundamentere den på tilsvarende måte som den gamle brua, altså på stålkjernepeler som blir boret ned i fjellet. Men hele rasområdet blir nå stabilisert med kalksementpeler, forteller han.

– Kort fortalt er det rett og slett en stor stavmikser som vi setter ned i bakken. Den visper leiren rundt. På vei opp igjen blåser den inn en blanding av kalk og multisement. Det blander seg med leiren og danner en stiv pel som har en diameter på 60 centimeter, fortsetter han.

Dette arbeidet går nå mot slutten.

Nordgående løp åpnes

Før de starter på den nye brua til høsten, er førsteprioriteringen det arbeidet som må gjøres på brua i det nordgående løpet.

Statens vegvesen må sette ned 30 nye peler under to skadde fundamenter før den gjenværende brua kan åpnes for toveis trafikk. Målet er at brua kan tas i bruk før fellesferien.

– Vi har foreløpig ingen eksakt dato for når den kan åpnes igjen, sier Veseth.

Frem til den tid er Bispeveien og fylkesveiene 315 og 313 fortsatt omkjøringsveier.