Mia Elvina Moland Børresen (10) er vant med støyen fra togene. Men nå er hun redd det kan bli vanskelig å få sove fremover.
Det er nemlig planlagt en dobling av trafikken på jernbanesporene utenfor soveromsvinduet hennes.
– Det er de gule arbeidstogene som bråker mest, sier hun.
Det er flere enn Mia som er bekymret for hvordan situasjonen kan bli rundt togskinnene i Larvik. Blant annet innbyggerne på Torstrand, området der Mia og familien hennes bor.
– Vi vil ha en ny jernbane som ikke går «gjennom» huset til folk, sier leder Anna Hansen i velforeningen.
– Vi er kjempeskuffet
Tidligere i sommer ble det klart at Larvik er den eneste byen som ikke får nytt dobbeltspor på Intercity-strekningen fra Oslo til Grenland.
Jernbanesporene her er de samme som for 140 år siden.
I dag er denne strekningen en av landets mest trafikkerte. Og om noen få år skal togavgangene dobles.
Anna Hansen i Torstrand Vel synes det er frustrerende å tenke på.
– Vi er kjempeskuffet, sier hun, og lurer på hvor pengene har tatt veien.
Søndag blir det demonstrasjon i byen. I spissen går 11 velforeninger, lokale politikere og næringsdrivende.
En av dem som støtter dette er samferdselspolitiker, Arve Høiberg (Ap).
– Larvik kan ikke leve 100 år til med dette, sier han.
Ny Nasjonal transportplan skal behandles i Stortinget neste sommer. Høiberg mener derfor det fortsatt tid til å få endret planene.
Han ble så skuffet over egen regjering i togsaken at han nå gir seg i politikken.
Regjeringens svar
Tirsdag kom statssekretær i Samferdselsdepartementet, Johan Vasara (Ap), til Larvik for å møte kommuneledelsen.
Han sier regjeringen bare har fulgt faglige råd, og ut over det kan han ikke love noen endringer.
– Vi må få mest mulig igjen for hver krone, sier Vasara.
Han sier samtidig at det selvsagt er beklagelig at folk som bor tett på det gamle sporet blir berørt. Han håper kommunen får til noen avbøtende tiltak.
Konsernsjef i Bane Nor, Gorm Frimannslund, sier de ble pålagt å spare penger. Ifølge deres beregninger er det kapasitet nok til å kjøre flere tog i Larvik.
Dermed trenger ikke Larvik de samme investeringene som andre byer får, forklarer Frimannslund.
Her er fylkespolitiker, Arve Høiberg, rungende uenig.
– Det som er vedtatt må bygges. Punktum og to streker under svaret, sier han.