Privatiseringen av fangetransporten er et prøveprosjekt, og skal i første omgang strekke seg over to år. I de tre fylkene bruker politifolk årlig 7-8 000 timer på å kjøre kriminelle som skal i avhør eller rettssaker, eller som skal på lege- eller tannlegebesøk. Vektere med tre ukers opplæring skal overta denne transporten fra første oktober.
Hittil er det bare politiet som har hatt myndighet til å bruke makt mot borgere.
Politiet bedre og billigere
Selv om ordningen skal frigjøre politifolkene til annet viktig politiarbeid, er politimester i Vestfold, Hans Sverre Sjøvold ikke begeistret:
– Dette kunne vi gjort bedre og billigere sjøl.
Han sier det er nytt at privatpersoner blir gitt politimyndighet. Hittil har politiet hatt monopol på å bruke makt mot borgere.
Tøffere miljø
Lederen for Politiets Fellesforbund i Vestfold, Per Holt, sier også forbundet er skeptiske til prøveordningen. Han viser til at fangene er blitt tøffere, og at vekterne ikke kan gjøre jobben like bra:
– Vi mener jo bestemt ikke det. Vi ha jo eksempel på at sånne transporter er blitt tatt av miljøet.
Per Holt er bekymret for både egen sikkerhet og sikkerheten til publikum.