Onsdag ettermiddag, på vei tilbake fra en jobb, filmet NRKs fotograf bilen fra Statens vegvesen som kjørte i rundt 60–70 kilometer i timen i 110-sonen på E18 – i venstre fil. Det er i utgangspunktet forbudt å kjøre forbi i høyre felt, og NRK lå bak bilen, i høyre fil, i flere kilometer.
En rekke biler kjørte imidlertid forbi; først forbi NRKs bil som lå i høyre fil, deretter smatt de inn igjen med svært liten klaring, og det var ikke mange centimeterne fra å bli en ulykke.
– Jeg ser at det skapes uheldige situasjoner. Det er små marginer og kort avstand når lastebilen legger seg inn, sier Seksjonsleder i Statens vegvesen Vestfold, Rune Sundmark, når han ser videoen NRK tok onsdag.
Var på oppdrag
Sjåføren i Vegvesenets bil var på oppdrag for å registrere vegoppmerkinga, og for å sjekke om den er heltrukken eller trenger reparasjon, forklarer Sundmark.
Sjåføren selv rapportere om de farlige hendelsene som oppsto da vedkommende kom inn onsdag ettermiddag.
På denne E18-strekningen er det elektronisk skilting, og farten kan reguleres med et par tastetrykk. Disse brukes når det for eksempel skjer ulykker eller vegarbeid.
Skal se på rutinene
– Vi ser det er behov for å se på hvordan vi utfører slike oppdrag. Det gjøres en risikovurdering og avveie hvilke varslingstiltak som bør gjøres, sier Sundmark.
I dette tilfellet kjørte sjåføren helt bevisst i 70 kilometer i timen, og det ble konkludert med at det ikke trengtes nedsatt hastighet på strekningen eller skilting. Sundmark ser imidlertid at de bør kommunisere bedre til andre bilister hva som foregår.
– Videoklippet illustrerer godt problemstillingen. Vi skal vurdere nøye om det er måter vi kan informere trafikantene om hva som foregår, og på den måten få mer aksept for at vi faktisk gjør en jobb.