Hopp til innhold

Unge i sommerjobb blir skjelt ut av voksne: – En ganske drittfølelse, egentlig

Det aller første møtet med arbeidslivet kan være tøft. Nå blir stressa voksne bedt om å skjerpe seg i ferien.

Jacob Berhane Beyene

UTFORDRENDE: Jacob Berhane Beyene har flere års erfaring som parkarbeider i Bø Sommarland. Han forteller om en givende sommerjobb, som også kan være beintøff.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

UTFORDRENDE: Jacob Berhane Beyene har flere års erfaring som parkarbeider i Bø Sommarland. Han forteller om en givende sommerjobb, som også kan være beintøff.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen

– Det har vært episoder som har vært så ille at ansatte ikke har lyst til å jobbe i kassa mer. Jeg har sett kollegaer gråte etter å ha blitt skjelt ut.

Det sier Jacob Berhane Beyene (20), som er inne i sitt fjerde år som parkarbeider i Bø Sommarland i Telemark.

De fleste av oss husker den første sommerjobben og ønsket om å gjøre sitt aller beste.

Så er det også lett å glemme at du selv var ny en gang, der du står sulten og stressa i en kiosk-kø og synes den unge i kassa gjør en dårlig jobb.

Ansatte i Bø Sommarland forteller om tøffe opplevelser.

Det er en ganske drittfølelse å bli skjelt ut, egentlig. Du står der helt ny og tror du har gjort en god jobb, men så kommer det noen og sier at alt du har gjort er feil, sier Beyene.

Sommarland i Bø

Bø Sommarland har 14 ulike spisesteder. Likevel blir det fort kø.

Foto: Tore Jonssen

– Vond følelse

20-åringen har allerede flere års erfaring som sesongarbeider i det som er en av landets største fornøyelsesparker.

Det er mange fine dager, men også dager hvor klumpen i magen vokser seg stor.

Du blir dratt ganske mye ned, og har en vond følelse inni deg. Også er du veldig redd for å gjøre flere feil resten av dagen. Det kan plage deg gjennom flere dager, sier Beyene.

Hva ville du gjort om en kunde foran deg skjelte ut sommervikaren i kassa?

Blir satt på prøve

Direktør i Bø Sommarland, René Langeveld Sas, sier at kjeftinga heldigvis ikke er noe de opplever hver dag.

– Men det hender, dessverre. Vi får en del tilbakemeldinger på lang ventetid i matkøene.

Sas forteller at de har nærmere 300 sesongarbeidere. Mange er unge og uerfarne.

Det er veldig mange gode opplevelser i løpet av en dag, men det oppleves voldsomt når dette er ditt første møte med arbeidslivet. Her blir du virkelig satt på prøve.

– Hva tenker du om parkens ansvar?

– Vi som arbeidsgivere forbereder våre ansatte på ulike situasjoner de kan komme til å måtte håndtere. Samtidig mener jeg at hver og en av våre gjester må ta ansvar for deres oppførsel.

René Sas

Sjef i Bø Sommarland, Rene Langeveld Sas, sier det er travelt når 3500 gjester skal inn i parken hver dag.

Foto: Grete Ingebjørg Berge / NRK

– Si ifra på en voksen måte

En av de som har satt ord på de voksnes oppførsel på sommerferie, er Eli Landsdal.

Hun har mange års erfaring som fast ansatt i ledelsen ved Bø Sommarland.

I et innlegg i sosiale medier, som har fått mye oppmerksomhet, ber hun voksne tenke seg om før de skjeller ut en usikker 17 år gammel sommervikar.

«For der du står i sommer, med irritasjon som øker i takt med gradestokken og kjefter på en fersk medarbeider som ikke vet forskjell på grill eller wiener; Det kan om bare noen få år være din datter eller sønn».

Eli Landsdal og sønnen

Eli Landsdal med sønnen sin i Bø Sommarland.

Foto: Privat

Landsdal sier hun skrev innlegget fordi hun har sett på nært hold hvor hardt ungdommene jobber.

– De gjør sitt aller, aller beste i et ekstremt krevende miljø. Og jeg mener ikke at du skal godta alt, men jeg mener at du skal si ifra på en voksen og ansvarlig måte.

Her kan du lese hele innlegget:

– Utfordrende

Også i Dyreparken i Kristiansand har unge sommervikarer opplevd lignende situasjoner.

– Det er klart at det er utfordrende, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Anniken Bjørnstad Schjøtt.

Hun forteller at dette oftest skjer i høysesongen. For eksempel kan noen begynne å krangle på høydekravene i badelandet.

– Derfor prøver vi å forberede sommervikarene på det. Blant annet med et kurs om hvordan å håndtere vanskelige samtaler.

I Dyreparken må alle velge innpasseringstidspunkt. Det er for å spre antall besøkende, og for å unngå kø.
Foto: Håkon Raa / NRK

Administrerende direktør hos Tusenfryd, Bjørn Solli, sier at vanskelige situasjoner også oppstår hos dem, men at det stort sett går bra.

– Vi har hatt litt utfordringer med sniking i køen i starten av sesongen. Det skjønner jeg at gjester ikke liker. Men de ansatte har håndtert dette bra, sier Solli.

Ber folk bry seg

Tall fra NAV viser at det fra januar til mai i år ble lyst ut 46.500 sommerjobber i Norge.

LOs sommerpatrulje er tett på ungdom i sommerjobb.

Sindre Hornnes, ungdomsrådsgiver i LO, sier de synes det er trist og ubehagelig å høre om opplevelsene fra Bø Sommarland.

– I de fleste bransjer med kundebehandling kan slike situasjoner skje. Folk som oppfører seg på den måten, må skjerpe seg.

Hornnes sier de oppfordrer folk til å bry seg og si ifra hvis de kommer opp i en situasjon hvor en ansatt blir skjelt ut.

– Men bør ikke en ansatt tåle å bli snakket til, når køene er lange og det blir gjort feil?

– Det er stor forskjell på måten man reagerer på. Du kan ta ting opp på en fin måte med folkeskikk og gi en tilbakemelding, men det blir feil å skjelle noen ut, sier LOs ungdomsrådsgiver.